Bibliografie 'Spielfilme im

Fremdsprachenunterricht'

Teil 2: 1992 bis 1999


Download als pdf-Datei: hier

1992-1993  1994-1995  1996-1997  1998-1999

Teil 1: 1970 bis 1991

Teil 3: 2000 bis 2003

Teil 4: 2004 bis 2006

Teil 5: 2007 bis 2008

Teil 6: 2009 bis 2011

Teil 7: 2012 bis 2013

Teil 8: 2014 bis 2015

Teil 9: 2016 bis 2017

Teil 10: 2018 bis 2019

 1992

Baddock, Barry: "Scene but not Heard. A Use for the Video Cassette Recorder in Language Teaching", in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 39 (1992), S. 262-266.

Barboni, Laurette: "Du cinéma de l'immigration au cinéma 'beur'", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Französisch 26 (1992), H. 8, S. 12-18.

Edasawa, Yasuyo/Takeuchi, Osamu/Nishizaki, Kazuko: "The Effects of Teaching Methods in Using Films for Listening Comprehension Practice", in: Language Laboratory 29 (1992), S. 53-69.

Davis, Richard: "Commercial Movies in the ESL Classroom", in: TESL Reporter 25 (1992), S. 15-18.

Diadori, Pierangela: "Il cinema italiano nell'insegnamento linguistico", in: Lingua e nuova didattica 21 (1992), H. 1, S. 50-63.

Goette, Gretchen: "Movies and EFL Teaching", in: English Teaching Forum 30 (1992), H. 3, S. 41-42.

Gouat, Jacques-Noel: "From pictures to words", in: Practical English Teaching 12 (1992), H. 3, S. 42-43.

Gügold, Barbara: "Drogen im Sprachunterricht? Zur Arbeit mit dem Spielfilm 'Christiane F. Wir Kinder vom Bahnhof Zoo' im Fremdsprachenunterricht (FU)", in: Berliner Beiträge zu Deutsch als Fremdsprache 41 (1992), H. 5, S. 85-100.

Macdonald, Andrew/Macdonald, Gina: "Variations on a Theme. Film and ESL". in: Exercise Exchange 37 (1991/92), H. 2, S. 15-20.

Mejia, Elizabeth A./Xiao, Maida Kennedy/Pasternak, Lucyna: American Picture Show. A Cultural Reader. Englewood Cliffs 1992.

Roberts, John T.: "Der 'Kriminalweg' zum Deutschlernen", in: Zielsprache Deutsch 23 (1992), S. 204-209.

Stempleski, Susan: "Teaching Communication Skills with Authentic Video", in: Stempleski, Susan/Arcario, Paul (Hrsg.): Video in Second Language Teaching. Using, Selecting and Producing Video for the Classroom. Alexandria, VA. 1992, S. 7-24.

1993

Amtzis, Wayne: "Conflict and Roleplay. Using Adaptations of American Short Stories", in: English Teaching Forum 31 (1993), H. 2, S. 6-8 und 28.

Arey, Marie-Jo: "French Films. Pre-Texts for Teaching Syntax", in: Foreign Language Annals 26 (1993), S. 252-264.

Brandl, Manfred: "'Le monde à l'envers' - Der Film 'L'œil au beu(re) noir' (Sek. II)", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Französisch 27 (1993), H. 11, S. 52-55.

Chevillard, Yves: Le film en classe d'allemand. Toulouse 1993. (Völlig neu bearbeitete Ausgabe: 2002)

Clark, Charles L.: "A Content-Based Language Course on American Culture Through Movies", in: Kinki University Language Institute Journal 2 (1993), H. 1, S. 27-42.

Fery, Renate: "Zum Einsatz des 'film policier' im Französischunterricht der Sekundarstufe II: 'Maigret tend un piège' nach dem gleichnamigen Roman von Georges Simenon", in: Die Neueren Sprachen 92 (1993), S. 443-460.

Fery, Renate/Lück-Hildebrandt, Simone: "Der Originalspielfilm 'Les 400 coups' im Französischunterricht der Sekundarstufe I", in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 40 (1993), S. 401-414.

Flippo, Hyde L.: "Marlene Dietrich in the German Classroom. A German Film Project - Humanities and Language through German Cinema", in: Die Unterrichtspraxis - Teaching German 26 (1993), H. 2, S. 132-139.

Fukunaga, Yasuyo: "Global Education through Films in English Classes", in: Journal of Shohoku College 14 (1993), S. 41-50.

Gilbert, Melanie: "Using Movies for Teaching Low-Level Students of English", in: English Teaching Forum 31 (1993), H. 3, S. 29.

Gilbert, Reta A.: "From Writing to Media with Literature in EFL" 1993. ERIC Document ED353824 (www.eric.ed.gov).

Grindhammer, Lucille: "Hollywood in the English Language Classroom: 'The Dead Poets' Society", in: Neusprachliche Mitteilungen aus Wissenschaft und Praxis 46 (1993), S. 244-250.

Hirose, Keiko/Kamei, Setsuko: "Effects of English Captions in Relation to Learner Proficiency Level and Type of Information", in: Language Laboratory 30 (1993), S. 1-16.

Kahl, Detlev: "Fast wie im richtigen Leben. Vom didaktisierten zum authentischen Video auf der Sekundarstufe I", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Französisch 27 (1993), H. 10, S. 14-19.

Nadar, Thomas R.: "'Vom Winde verweht' - or Frankly, How to Get Students to Give a D**n in Composition and Conversation", in: Die Unterrichtspraxis - Teaching German 26 (1993), H. 1, S. 70-74.

Nicholas, Mary A./Toporski, Neil: "Developing 'The Critic's Corner'. Computer-Assisted Language Learning for Upper-Level Russian Students", in: Foreign Language Annals 26 (1993), S. 469-478.

Pastor Cesteros, Susana: "El cine en la enseñanza y aprendizaje del español como lengua extranjera", in: López-Vázquez, Alfredo Rodríguez (Hrsg.): Simposio 'Didáctica de Lenguas y Culturas'. La Coruña 1993, S. 343-348.

Rhiel, Mary: "Teaching 'Arturo Ui'. Triumph of Whose Will?", in: Die Unterrichtspraxis - Teaching German 26 (1993), H. 1, S. 67-69.

Summerfield, Ellen: Crossing Cultures through Film. Yarmouth 1993.

Takai, Osamu: "Are Movies Really Effective for Japanese Students to Improve Their Listening Comprehension Ability?", in: Review of Liberal Arts 1993, H. 86, S. 117-137.

Voller, Peter/Widdows, Steven: "Feature films as text: a framework for classroom use", in: ELT Journal 47 (1993), S. 342-353.

1994

Arent, Russell: "Images of American Indians in an ESL Film Class. Teaching Content from 'Dances with Wolves', in: MinneTESOL Journal 12 (1994), S. 1-37.

Arnsdorf, Dieter: "Spielfilmsequenzen im Deutschunterricht - Ein Plädoyer für einen kreativen Umgang mit Video", in: französisch heute 25 (1994), S. 559-565.

Biedma Torrecillas, Aurora/Torres Sánchez, María Ángeles: "El estímulo cinematográfico. Desarrollo de destrezas comunicativas y valor cultural", in: Sánchez Lobato, Jesús/Santos Gargallo, Isabel (Hrsg.): Problemas y métodos en la enseñanza del español como lengua extranjera. Actas del IV congreso internacional de ASELE. Madrid 1994, S. 537-552.

Clark, Charles L.: "Replanning a Content-Based Language Course on American Culture through Movies", in: JASEC Bulletin 3 (1994), S. 46-51.

Fery, Renate/Lück-Hildebrandt, Simone: "Authentizität im Französischunterricht der Mittelstufe. Zum Einsatz des Films 'Au revoir les enfants'", in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 41 (1994), S. 405-413.

Furmanovsky, Michael: "The Listening-Viewing Diary. Doubling Your Students' Exposure to English", in: The Language Teacher 18 (1994), H. 4, S. 26-28.

Gómez Vilches, José: "La explotación de películas en el aula de español para extranjeros", in: Montesa Peydro, Salvador/Garrido Moraga, Antonio (Hrsg.): Actas del segundo congreso nacional de ASELE. Español para extranjeros: Didáctica e investigación. Málaga 1994, S. 247-253.

Griffin, Kara/Sherriffs, Ellen: "Teaching Values Through American Movies" 1994. ERIC Document ED373543 (www.eric.ed.gov).

Grindhammer, Lucille: "An Animated 'Macbeth' in the Intermediate-Advanced English Language Classroom", in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 41 (1994), S. 264-270.

Groene, Horst/Seyfert, Hans-Gerhard: "American Short Stories on Video", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 28 (1994), H. 16, S. 24-27.

Gügold, Barbara: "Spielfilm - Fremdsprachenunterricht - Interkulturelles Gespräch. Am Beispiel der Bearbeitung des Films 'Männer' von Doris Dörrie", in: Beiträge zur Fremdsprachenvermittlung aus dem Konstanzer SLI 1994, H. 27, S. 3-17.

Guthrie, Amy/Schneider, Carol: "A Teacher's Guide to Using 'Jean de Florette' in the Classroom", in: AATF National Bulletin 20 (1994/95), H. 1, S. 13-16.

Guthrie, Amy/Schneider, Carol: "A Teacher's Guide to Using 'Manon des Sources' in the Classroom", in: AATF National Bulletin 20 (1994/95), H. 2, S. 15-20.

Imai, Hiroyuki/Imamura, Hiromi/Ohba, Takeshi: "Effective Incorporation of Oral Practice with Listening and Reading by the Use of Movies", in: Language Laboratory 31 (1994), S. 81-90.

Mejia, Elizabeth/Kennedy Xiao, Maida/Kennedy, Joseph: 102 Very Teachable Films. Englewood Cliffs 1994.

Mejia, Elizabeth A./O'Connor, Frederick H.: Five Star Films. An Intermediate Listening/Speaking Text. Featuring: 'Dances with Wolves', 'Gone with the Wind', 'To Kill a Mockingbird', 'Casablanca', 'When Harry Met Sally'. Englewood Cliffs 1994.

Ruiz Fajardo, Guadalupe: "Vídeo en clase. Virtudes y vicios", in: Miquel, Lourdes/Sans, Neus (Hrsg.): Didáctica del español como lengua extranjera. Madrid 1994, S. 141-164.

Schüren, Rainer: "'My Beautiful Laundrette'. Multikulturelle Aspekte der Filminterpretation im Englischunterricht der Oberstufe", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 28 (1994), H. 14, S. 44-54.

Seaton, Kathleen Rodrigues: A study using American movies to increase language proficiencies in an EFL/ESL classroom at Feng Chia University, Taichung, Taiwan (1992-1994). Ph.D. Thesis, Ohio University 1994.

Shang-Ikeda, Sophia: "Using Captions Increases Comprehension", in: JALT Journal 16 (1994), H. 1, S. 83-89.

Tejedor, Gilbert: Le film en classe d'espagnol. Cinéma et littérature. Toulouse 1994.

Tesch, Bernd: "Ein integriertes Theaterprojekt im Französischunterricht. 'Lacombe Lucien' auf der Bühne des Schultheaters", in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 41 (1994), S. 61-65.

Varet, Elizabeth: "Une expérience intéressante. Étude d'une nouvelle et de son adaptation filmée avec des étudiants scientifiques", in: Les après-midi de LAIRDIL 3 (1994), S. 57-62.

Wiart, Annie: "Using Film in the Foreign Language Classroom", in: Consortium News (Newsletter of The Consortium for Language Teaching and Learning), Spring 1994, S. 14-18.

1995

Amanuma, Eriko: "Incorporating Movie Video in an English Teaching Syllabus", in: Bulletin of Nippon Veterinary and Animal Science University 44 (1995), S. 80-89.

Bloom, Michelle E.: "Using Early Silent Film to Teach French. The Language of Cinéma Muet", in: ADFL Bulletin 27 (1995), H. 1, S. 25-31.

Buhler, Stephen M.: "Text, Eyes, and Videotape: Screening Shakespeare Scripts", in: Shakespeare Quarterly 46 (1995), S. 236-244.

Burger, Günter: "Fiktionale Filme im fortgeschrittenen Fremdsprachenunterricht", in: Die Neueren Sprachen 94 (1995), S. 592-608. (Der Aufsatz kann hier als pdf-Datei heruntergeladen werden!)

Casanave, Christine Pearson/Simons, J. David (Hrsg.): Pedagogical Perspectives on Using Films in Foreign Language Classes. Fujisawa: Keio University 1995. U.a. sind folgende Beiträge enthalten: "Whole Movies and Engaged Response in the Japanese University ESL Classroom" (David P. Shea); "Films in English Class. Going beyond a Content Approach" (Jeffrey Cady); "Learning by Collaboration and Teaching. A Film Presentation Project" (Christine Pearson Casanave/David Freedman); "The Listening-Viewing Diary in an Advanced Listening/Speaking Class" (Naomi K. Fujishima); "An Anthropological Perspective on Films in the Language Class" (Thomas Hardy).

Cincotta, Madeleine Strong: "Cinema in the Classroom. Creating a Climate for Meaningful Communication" 1995. ERIC Document ED404867 (www.eric.ed.gov).

Clark, Charles L.: "The Native American. A Case Study of Film Stereotypes", in: Kinki University Language Institute Journal 4 (1995), H. 1, S. 15-45.

Collina, Carla u.a.: "Spécial Cinéma", in: Le Français dans le monde 34 (1995), H. 273, Beilage 'Fiche Pratique', S. I-viii.

Collins, Michael J.: "Using Films to Teach Shakespeare", in: Shakespeare Quarterly 46 (1995), S. 228-235.

Cook, James: "The Art of Observation. Developing the Writing Process Through Film", in: TESOL Journal 5 (1995), H. 2, S. 6-8.

Díaz Cintas, Jorge: "El subtitulado como técnica docente", in: Vida Hispánica 1995, H. 12, S. 10-14.

Gardner, David: "What's This Film About?", in: David Nunan/Lindsay Miller (Hrsg.): New Ways in Teaching Listening. Alexandria, VA 1995, S. 159.

Heleine, Sharon: "'Jean de Florette' in the French Classroom", in: Francophonie 1995, H. 12, S. 25-27.

Hennessey, Janis M.: "Using Foreign Films to Develop Proficiency and to Motivate the Foreign Language Student", in: Foreign Language Annals 28 (1995), S. 116-119.

Hess, Natalie/Jasper, Susan Penfield: "A Blending of Media for Extensive Reading", in: TESOL Journal 4 (1995), H. 4, S. 7-11.

Karn, Richard: "Advanced EFL Concepts. Teaching Double Entendre and Euphemism Through Film", in: ELERI Journal 3 (1995), S. 51-66.

Lazar, Gillian: "Close Analysis: an Activity for Using Novels and Film in the Language Classroom", in: IATEFL Literature and Cultural Studies SIG Newsletter 1995, H. 12.

Liebelt, Wolf (Hrsg.): Der Film 'Dead Poets Society' im Englischunterricht. Arbeitshilfen, Filmkritiken, Aufsätze. Hannover: Niedersächsisches Landesinstitut für Fortbildung und Weiterbildung im Schulwesen und Medienpädagogik 1995.

Nobili, Paola: "Cinema(to)grafo. L'uso didattico dei sottotitoli per l'apprendimento delle lingue straniere", in: Studi Italiani di Linguistica Teorica e Applicata 24 (1995), H. 1, S. 151-172.

Snow, Don: "Using Films in Advanced Listening Courses", in: David Nunan/Lindsay Miller (Hrsg.): New Ways in Teaching Listening. Alexandria, VA 1995, S. 212-215.

Werner, Gerhild/Nechaeva, Elena: "Arbeit mit einem Spielfilm mit AussiedlerschülerInnen. 'Moskva slezam ne verit'", in: Praktika 9 (1995), H. 2, S. 12-14.

Wittig Davis, Gabriele A.: "The Metamorphosed Text: A Multimedia Approach to Theodor Fontane's 'Mathilde Möhring' in Text and Film", in: Die Unterrichtspraxis - Teaching German 28 (1995), H. 2, S. 132-145.

Wood, David: "Film Communication in TEFL", in: Video Rising (JALT Video Special Interest Group Newsletter), 7 (1995), Nr. 2.

Wood, David John: Film Communication Theory and Practice in Teaching English as a Foreign Language. Lewiston 1995.

Wood, David John: "Good Video Movies for Teaching English as a Foreign or Second Language", in: Bulletin of the International Cultural Research Institute of Chikushi Jogakuen College 1995, H. 6, S. 105-125.

Wood, David: "Movies as Text", in: Video Rising (JALT Video Special Interest Group Newsletter), 7 (1995), Nr. 3.

1996

Amenós, José: "Cine, lengua y cultura", in: Frecuencia L 1996, H. 3, S. 50-52.

Arroyo, Francine/Avelino, Cristina: "Regards sur le cinéma", in: Le Français dans le monde 35 (1996), H. 278, S. 46-51.

Baddock, Barry: Using films in the English class. Hemel Hempstead 1996.

Barboni, Laurette: "La Haine", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Französisch 30 (1996), H. 21, S. 48-50.

Brandi, Marie-Luise: Video im Deutschunterricht. Eine Übungstypologie zur Arbeit mit fiktionalen und dokumentarischen Filmsequenzen. Berlin 1996 (mit Video, später mit DVD).

Brandl, Manfred: "Der 'Kampf um die Geschichte' im Spiegel des Films - Anregungen zur Behandlung der 'France allemande' im Französischunterricht der Sekundarstufe II", in: Sarter, Heidemarie (Hrsg.): Frankreich. Beiträge zu einem interkulturellen Verständnis. Frankfurt/M. 1996, S. 91-116.

Cardillo, Darlene S.: "Using a Foreign Film to Improve Second Language Proficiency. Video vs. Interactive Multimedia", in: Journal of Educational Technology Systems 25 (1996/97), H. 2, S. 169-177.

Christopher, Elsie: "The Sequence of Events", in: David Gardner/Lindsay Miller (Hrsg.): Tasks for Independent Language Learning. Alexandria, VA 1996, S. 51-52.

Christopher, Elsie/Ho, Susanna: "Lights, camera, action. Exploring and exploiting films in self-access learning", in: Pemberton, Richard/Li, Edward S. L./Or, Winnie W. F./Pierson, Herbert, D. (Hrsg.): Taking Control. Autonomy in Language Learning. Hong Kong 1996, S. 185-200.

Chun, Vernon: "DVD. A New Medium for Language Classrooms?", in: The Language Teacher 20 (1996), H. 9, S. 13-15 und 25.

Clark, Charles L.: "Using Film Stereotypes to Promote Cultural Awareness in the EFL Classroom", in: JASEC Bulletin 5 (1996), S. 11-20.

Courtillon, Janine/de Salins, Geneviève-Dominique: Le cinéma de la vie 1/2. Extraits de films de Éric Rohmer. Paris 1996 (mit Video).

Criston, Leslie: "Novels and Films. A Dynamic Double Feature", in: Journal of the Imagination in Language Learning and Teaching 3 (1995/96), S. 104-106.

Decke-Cornill, Helene: "Interventionen: Aufforderung zum Sturm auf Bilder, Filme und andere Texte", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 30 (1996), H. 21, S. 43-47.

Desgranges, Jean-Luc: So gesehen... Paris 1996 (mit Video).

Edasawa, Yasuyo/Imai, Yumiko A.: "Listening Materials for EFL Advanced Students. Films vs. Documentary News", in: Language Laboratory 33 (1996), S. 25-45.

Gareis, Elisabeth: "The movie 'Groundhog Day'. Suggestions for classroom use", in: TESOL Matters 6 (1996), H. 5, S. 16.

Gómez Garcia, José-Antonio: "Récrire un scénario", in: Le Français dans le monde 36 (1996), H. 281, Beilage 'Fiche Pratique', S. iii-iv.

Griffin, Kara: "Reel Talk. Movies, Values, and Language Acquisition", in: Journal of the Imagination in Language Learning and Teaching 3 (1995/96), S. 42-46.

Hess, Natalie: "Talk Back to the Movies", in: Valerie Whiteson (Hrsg.): New Ways of Using Drama and Literature in Language Teaching. Alexandria, VA 1996, S. 30-34.

Kadoyama, Teruhiko: "Use of Closed Captions and Simulated Movie Translation", in: Studies in the Humanities and Sciences (Hiroshima Shudo University) 36 (1996), H. 2, S. 129-142.

Katchen, Johanna E.: "Teaching American Cultures with Wedding Scenes from 'The Deer Hunter'", in: Video Rising (JALT Video Special Interest Group Newsletter) 8 (1996), Nr. 3, S. 3-7 und 18.

Kumai, William Naoki: "Karaoke Movies. Dubbing Movies for Pronunciation", in: The Language Teacher 20 (1996), H. 9, S. 61.

Lee Zoreda, Margaret: "El cine anglófono en la enseñanza de inglés" 1996. ERIC Document ED404852 (www.eric.ed.gov).

Llorián, Susana: "Con vídeo,...¡de cine!", in: Frecuencia L 1996, H. 2, S. 12-14.

Palmira Massi, Maria/Merino, Adriana G.: "Films and EFL. What's Playing in the Language Classroom?", in: English Teaching Forum 34 (1996), H. 1, S. 20-23.

Passero, Terre: "Melting Down Stereotypes Using the Film 'Torch Song Trilogy'", in: ELERI Journal 4 (1996), S. 153-159.

Phillips, William A./Gilfert, Susan M.: "Film Study. Entrée to Language, Culture and Critical Thinking", in: Journal of the Faculty of Foreign Studies, Aichi Prefectural University, Language and Literature 28 (1996), S. 85-100.

Schultz, Matthew: "Teaching English through Movies. Part One", in: Journal of Poole Gakuin University 36 (1996), S. 131-152.

Takazawa, Yoshiko: "A Study of Teaching English through Movies", in: Journal of International Liberal Arts (Keiai University and Chiba Keiai Junior College) 6 (1996), S. 65-83.

Teague, Beverley: "Understanding a Key Scene in a Film", in: David Gardner/Lindsay Miller (Hrsg.): Tasks for Independent Language Learning. Alexandria, VA 1996, S. 177-178.

Williamson, Julia A./Vincent, Jill C.: Film Is Content. A Study Guide for the Advanced ESL Classroom. Ann Arbor 1996.

1997

Aparicio Hernández, Antonia: "Film and Literature. Representational Materials for the Development of Creative Writing and Literary Awareness", in: The Grove. Working Papers on English Studies 1997, H. 4, S. 53-67.

Armstrong, J. Rex: "Movie Videos. Developing Discussion and Listening Skills for Advanced Students of English", in: Kanagawa University International Management Review 13 (1997), S. 101-110.

Brand, Quentin: "'Play it again, Sam'. An interactive approach to using films in the foreign language classroom", in: Zielsprache Englisch 27 (1997), H. 1, S. 22-26.

Bredella, Lothar: "Interkulturelles Verstehen im Fremdsprachenunterricht: 'Do the Right Thing' von Spike Lee", in: Jarfe, Günther (Hrsg.): Literaturdidaktik - konkret. Theorie und Praxis des fremdsprachlichen Literaturunterrichts (= anglistik & englischunterricht, Bd. 61). Heidelberg 1997, S. 163-181.

Clark, Ellen Riojas/Linden, Judy: "Using 'Ferngully' to Assess English Listening Comprehension in Children", in: TESOL Journal 6 (1997), H. 3, S. 20-24.

Continanza, Marcella/Diadori, Pierangela: Viaggio nel Nuovo Cinema Italiano. Firenze 1997 (mit Videokassette).

Cooper, Richard: "How do you know that? Movie narratives and storytelling in the EFL classroom", in: Journal of TESOL France 4 (1997), S. 95-104.

Cornaviera, Daniela: "Comment un film devient un concours pour la télé...", in: Le Français dans le monde 1997, H. 287, S. 34-37.

Dodds, Dinah: "Using Film to Build Writing Proficiency in a Second-Year Language Class", in: Foreign Language Annals 30 (1997), S. 140-147.

Fery, Renate: "'Une affaire de femmes' von Claude Chabrol. Didaktische Überlegungen zum Einsatz im Französischunterricht der Sekundarstufe II", in: französisch heute 26 (1997), S. 243-254.

Forster, Douglas E.: "'Stand By Me' Revisited. Group Presentations through Character Studies", in: ELERI Journal 5 (1997), S. 4-12.

Garçon, Jacqueline: "Coming of Age. Film and literature as art, culture and content", in: Journal of TESOL France 4 (1997), S. 75-85.

Gareis, Elisabeth: "Literature and film adaptations. Dealing with hot topics in the ESL and literacy classroom", in: Journal of Adolescent & Adult Literacy 41 (1997), S. 220-222.

Gareis, Elisabeth: "Movies in the Language Classroom. Dealing With Problematic Content", in: TESOL Journal 6 (1997), H. 4, S. 20-23.

Gareis, Elisabeth/Allard, Martine S./Gill, Susan/Saindon, Jacqueline J.: A Novel Approach: Being There. Ann Arbor 1997 (mit Lehrerhandbuch).

Glöckner, Helmut: "Entwicklung von Hörverstehen anhand russischer Literaturverfilmungen", in: Praktika 11 (1997), H. 1, S. 38-40.

Grindhammer, Lucille: "Hollywood in the English Language Classroom: 'Dead Poets Society'", in: Englisch betrifft uns 1997, H. 3, S. 22-30.

Grindhammer, Lucille: "'The Story of an Hour' by Kate Chopin. Using the Story and/or the Film in Class - Activities and Exercises", in: Englisch betrifft uns 1997, H. 4, S. 11-14.

Grogan-Schomers, Diana/Hallet, Wolfgang: "'Angels in the Outfield': Ein amerikanischer Originalspielfilm im Anfangsunterricht", in: Jarfe, Günther (Hrsg.): Literaturdidaktik - konkret. Theorie und Praxis des fremdsprachlichen Literaturunterrichts (= anglistik & englischunterricht, Bd. 61). Heidelberg 1997, S. 183-204.

Guest, Michael: "Film Dynamics in the English Language Classroom", in: The Proceedings of the Sixth International Symposium on English Teaching. Taipei 1997, S. 171-182.

Habert, Jean Louis R.: "Video and grammar", in: Journal of TESOL France 4 (1997), S. 64-74.

Haley, Marjorie Hall/Warner, Keith Q.: "Joseph Zobel and Technology. From Novel to Film to Classroom", in: CLA Journal 40 (1997), S. 380-391.

Hastings, Ashley J.: "Movies and Listening Comprehension in FOCAL SKILLS Programs", 1997. (www.focalskills.info/articles/moviesfs.html).

Hernández Alcaide, Carmen: "Propuestas para el uso del vídeo en clase", in: Cuadernos Cervantes de la lengua española 1997, H. 14, S. 38-42.

Hiranoi, Chieko: "Teaching English through Controversial Movies", in: Bulletin of the Faculty of Liberal Arts (Hosei University) 1997, H. 99, S. 169-186.

Jaillet, Alain: "Un cours de français? Et pourquoi pas la séquence du téléspectateur", in: Neusprachliche Mitteilungen aus Wissenschaft und Praxis 50 (1997), S. 100-102.

Kahl, Detlev: "Carmen Superstar - eine 'alte' Geschichte im modernen Mediengewand, aufbereitet für den Französischunterricht der Sekundarstufe II", in: Neusprachliche Mitteilungen aus Wissenschaft und Praxis 50 (1997), S. 98-100.

Kasper, Loretta F./Singer, Robert: "Reading, Language Acquisition, and Film Strategies", in: Post Script - Essays in Film and the Humanities 16 (1997), H. 2, S. 5-17.

Mairi, Cornelia: "Songs in Action - Action in Songs", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 31 (1997), H. 25, S. 42-46.

Martínez Díaz, Paz: "La comunicación no verbal. Una propuesta cinematográfica", in: Cuadernos Cervantes de la Lengua Española 1997, H. 16, S. 50-53.

Maruniak, Sigrid: "Filmarbeit im Französischunterricht", in: Raddatz, Volker/Wendt, Michael (Hrsg.): Textarbeit im Fremdsprachenunterricht - Schrift, Film, Video. Kolloquium zu Ehren von Bertolt Brandt. Hamburg 1997, S. 53-60.

Mason, Keith: "And Now for Our Feature Presentation. Using Films for Contextualized Language Learning", in: Mosaic. A Journal for Language Teachers 5 (1997), H. 1, S. 16-19.

Matz, Knut/Sprenger, Ekkehard/Suhr, Barbara/Wienholz, Christa: Textarbeit im Englischunterricht. Zum Umgang mit Lese-, Hör-, Bild- und Filmtexten. Kronshagen: Landesinstitut Schleswig-Holstein für Praxis und Theorie der Schule 1997, S. 222-237.

Minuz, Fernanda/Contento, Silvana/Brighetti, Claudia: "Il cinema insegna. Un film per la didattica dell'italiano L2", in: Horizonte. Italianistische Zeitschrift für Kulturwissenschaft und Gegenwartsliteratur 2 (1997), S. 139-158.

Nissen, Rudolf: "'Short Cuts' (R. Carver : R. Altman) im Englischunterricht der Sekundarstufe II", in: Jarfe, Günther (Hrsg.): Literaturdidaktik - konkret. Theorie und Praxis des fremdsprachlichen Literaturunterrichts (= anglistik & englischunterricht, Bd. 61). Heidelberg 1997, S. 83-97.

Nobili, Paola/Barboni, Laurette/Malandain, Jean-Louis/Vicher, Anne: L'image et la parole des '4 aventures de Reinette et Mirabelle'. Paris 1997 (mit französisch untertiteltem Video und Audiokassette der Filmdialoge).

Offenburger, Linda: "'Forrest Gump'. A Guided Tour of Modern American History", in: Englisch betrifft uns 1997, H. 3, S. 8-15.

Richter, Doreen: "Darstellung von Alltag in britischen und irischen Filmen", in: Raddatz, Volker/Wendt, Michael (Hrsg.): Textarbeit im Fremdsprachenunterricht - Schrift, Film, Video. Kolloquium zu Ehren von Bertolt Brandt. Hamburg 1997, S. 42-52.

Rose, Russell G.: "Francophone Films in the Classroom" 1997. ERIC Document ED419419 (www.eric.ed.gov).

Schultz, Matthew: "Teaching English through Movies. Part Two", in: Journal of Poole Gakuin University 37 (1997), S. 143-161.

Shim, R. Jinyoung/Baik, M. Jonghak: "Using Movies in Language Classrooms. Rationale and Methods", in: English Teaching (Korea Association of Teachers of English) 52 (1997), H. 1, S. 59-88.

Tatsuki, Donna Hurst: "Movie Karaoke", in: TESOL Journal 6 (1997), H. 4, S. 28-29.

Wood, David John: "Culture and Language Teaching through Movies - A Case Study", in: Journal of Chikushi Jogakuen University 1997, H. 9, S. 105-125.

1998

Amenós, José: "Cine y literatura. Paralelismos y diferencias para el aula de E/LE", in: Frecuencia L 1998, H. 7, S. 25-31.

Amenós, José: "Usos orales de la lengua en los diálogos de cine", in: Frecuencia L 1998, H. 9, S. 17-23.

Ashidatsu, Momoko: "'Back to the Future' in the English Classroom", in: Teaching English through Movies - ATEM Journal 4 (1998), S. 84-91.

Baltes, Sabine: "'To Kill a Mockingbird'. Einsatzmöglichkeiten des filmischen Originals im Unterricht der Sek. II", 1998. (www.heliweb.de/telic/baltessa.htm).

Bamford, Julian: "Setting Up a Library of English-Language Movies", in: The Language Teacher 22 (1998), H. 8, S. 17-20.

Barboni, Laurette: "'Chacun cherche son chat' - Cédric Klapisch (1995)", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Französisch 32 (1998), H. 31, S. 52-54.

Berenguer, Cristina Ros/Pastor Ferrán, María Cruz: "Las mujeres de la guerra. Cine y cultura en la clase de español/LE", in: Moreno Fernández, Francisco/Bürmann, María Gil/Alonso, Kira (Hrsg.): Actas del VIII congreso internacional de ASELE. El español como lengua extranjera: Del pasado al futuro. Alcalá de Henares 1998, S. 713-723.

Burger, Günter: "Die Arbeit mit einem Spielfilm im fortgeschrittenen Fremdsprachenunterricht", in: Jung, Udo O. H. (Hrsg.): Praktische Handreichung für Fremdsprachenlehrer. 2. Aufl., Frankfurt/M. 1998, S. 202-207. (Der Aufsatz kann hier als pdf-Datei heruntergeladen werden!)

Davis, Randall S.: "Captioned Video. Making it Work for You", in: Internet TESL Journal 4 (1998), Nr. 3 (iteslj.org/Techniques/Davis-CaptionedVideo); auch in: HOW Journal 3 (1998), H. 1, S. 59-63.

Donnerstag, Jürgen: "Cultural studies auf der Basis amerikanischer Spielfilme im Englischunterricht", in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 45 (1998), S. 350-359.

Doye, Chris: "Films for self-study", in: Modern English Teacher 7 (1998), H. 4, S. 60-63.

Fujiwara, Barbara: "Exploring Womanhood Through Film", in: The Language Teacher 22 (1998), H. 5, S. 24-27 und 45.

Fukunaga, Yasuyo: "Teaching Global Issues through English Movies", in: JALT Global Issues in Language Education SIG Newsletter 1998, H. 30, S. 7-9.

Gareis, Elisabeth u.a.: "Beyond Entertainment: Novels and Film Adaptations in the ESL/EFL Classroom", in: TESL Canada Journal 15 (1998), H. 2, S. 50-58.

Gareis, Elisabeth/Allard, Martine S./Gill, Susan/Saindon, Jacqueline J.: A Novel Approach: Fried Green Tomatoes. Ann Arbor 1998 (mit Lehrerhandbuch).

Gareis, Elisabeth/Allard, Martine S./Saindon, Jacqueline J.: A Novel Approach: The Shawshank Redemption. Ann Arbor 1998 (mit Lehrerhandbuch).

Gómez Vilches, José: "Propuesta didáctica para una historia del cine español en la clase de E/LE", in: Moreno Fernández, Francisco/Bürmann, María Gil/Alonso, Kira (Hrsg.): Actas del VIII congreso internacional de ASELE. El español como lengua extranjera: Del pasado al futuro. Alcalá de Henares 1998, S. 423-430.

Grindhammer, Lucille: "'Dead Man Walking'. An Especially Challenging Film for Advanced Students", in: Englisch betrifft uns 1998, H. 3, S. 11-17.

Gügold, Barbara: "Spielfilm als Kultursensibilisierung", in: Blei, Dagmar/Zeuner, Ulrich (Hrsg.): Theorie und Praxis interkultureller Landeskunde im Deutschen als Fremdsprache. Bochum 1998, S. 74-79.

Gymnich, Marion/Nünning, Ansgar: "'Der Film zum Buch' oder 'Das Buch zum Film'? Vorschläge zum Einsatz von Romanverfilmungen im Englischunterricht der Sekundarstufe II", in: Fremdsprachenunterricht 51 (1998), S. 367-373.

Hildebrand, Jens: "'Star Trek VI - The Undiscovered Country'. A SciFi-Whodunit, And More Than That", in: Englisch betrifft uns 1998, H. 3, S. 18-29.

Kadoyama, Teruhiko: "Combined Use of English and Japanese Subtitles in Film Videos. An Attempt to Make Closed Captions More Accessible to Learners", in: ARELE - Annual Review of English Language Education in Japan 9 (1998), S. 53-63.

Katchen, Johanna E.: "Who Dunnit? Language Activities for Mystery Movies" 1998. ERIC Document ED421009 (www.eric.ed.gov).

Liebelt, Wolf (Hrsg.): Der Film zu John Steinbecks 'Of Mice and Men' im Englischunterricht. Hildesheim: Niedersächsisches Landesinstitut für Fortbildung und Weiterbildung im Schulwesen und Medienpädagogik 1998.

Moriguchi, Lola Gayle/Lewis, Mark: "Freshman Fever Goes to the Movies", in: The Language Teacher 22 (1998), H. 8, S. 42-43.

Nobili, Paola: "L'espressione emotiva nei gesti e nella parola in un film di Rohmer. Attività di osservazione, comprensione e riflessione", in: Accietto, Teresita/Zorzi, Daniela (Hrsg.): Nuove tecnologie e didattica delle lingue. Bologna 1998, S. 181-209.

Ortín, Milagros: "Vídeo.Ver, oír y actuar", in: Celis, Ángela/Ramón Heredia, José (Hrsg.): Lengua y cultura en la enseñanza del español a extranjeros. Actas del VII congreso de ASELE. Cuenca 1998, S. 545-553.

Pally, Marcia: "Film studies drive literacy development for ESL university students", in: Journal of Adolescent and Adult Literacy 41 (1998), S. 620-628.

Prieto Peral, Begoña: "El cine del franquismo. Aplicaciones didácticas en la utilización del cine español en las clases de Cultura y Civilización", in: Voigt, Burkhard (Hrsg.): Spanischunterricht heute. Beiträge zur spanischen Fachdidaktik. Bonn 1998, S. 155-168.

Reich, Sabine: "The bard in the movies. Vorschläge zum Einsatz von Shakespeareverfilmungen im Unterricht", in: Fremdsprachenunterricht 51 (1998), S. 336-341.

Rice, Richard: "The Creation of a Teaching Unit Using a Feature Film", in: Accietto, Teresita/Zorzi, Daniela (Hrsg.): Nuove tecnologie e didattica delle lingue. Bologna 1998, S. 211-233.

Ryan, Stephen: "Using Films to Develop Learner Motivation", in: Internet TESL Journal 4 (1998), H. 11 (iteslj.org/Articles/Ryan-Films.html).

Shishido, Makoto: "Developing Communication Skills with Closed-Captioned Video", in: Bulletin of Nippon Veterinary and Animal Science University 47 (1998), S. 44-49.

Tatsuki, Donna Hurst: "Comprehension Hot Spots in Movies: Scenes and Dialogs That Are Difficult for ESL/EFL Students to Understand", in: Internet TESL Journal 4 (1998), H. 11 (iteslj.org/Articles/Tatsuki-HotSpots.html).

Vansintejan-Diot, Catherine: "Cinéma et classe de langue. Les atouts des films d'Eric Rohmer", in: Hiroshima Studies in Language and Language Education 1 (1998), S. 99-104.

Wordell, Denise: "'Rain Man' in the English Language Class", in: Englisch betrifft uns 1998, H. 3, S. 30-40.

Wright, Barbara: "Content Based American Studies through Film", in: Korea TESOL (Hrsg.): Proceedings of the 1997 Korea TESOL Conference. Technology in Education. Communicating Beyond Traditional Networks. Taejon 1998, S. 191-199.

Yoshida, Haruyo/Uematsu, Shigeo/Yoshida, Shinsuke/Takeuchi, Osamu: "Modalities of Subtitling and Foreign Language Learning", in: Language Laboratory Association Journal of Kansai Chapter 7 (1998), S. 49-63.

1999

Alalou, Ali: "L'Occupation par le film et par le texte", in: Le Français dans le monde 1999, H. 305, S. 36-38.

Brandl, Manfred: "'Les Fantômes du Chapelier' - ein ungewöhnlicher Krimi als Buch und Film", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Französisch 33 (1999), H. 38/39, S. 49-56.

Brunetta, Francesca/Fontana, Elisabetta: "L'uso del film d'autore in corsi d'italiano", in: Italienisch 21 (1999), H. 1, S. 88-103.

Castiñeiras Ramos, Ana/Herrero Vecino, Carmen: "Más allá de las imágenes. El cine como recurso en las clases de español", in: Jiménez Juliá, Tomás/Losada Aldrey, M. Carmen/Márquez Caneda, José F. (Hrsg.): Actas del IX congreso internacional de ASELE. Español como lengua extranjera: Enfoque comunicativo y gramática. Santiago de Compostela 1999, S. 817-824.

Chapple, Lynda: "Film as Content. An Alternative Approach", in: Korea TESOL (Hrsg.): Proceedings of the 1998 Korea TESOL Conference. Advancing Our Profession. Perspectives on Teacher Development and Education.Taejon 1999, S. 1-7.

Clark, David: "The Use of Digitized Films for Teaching Honorifics in Japanese", in: Journal of Educational Computing Research 20 (1999), H. 1, S. 25-38.

Fernández, Enrique: "El Cine Español en el Aula", in: Altmann, Werner/Vences, Ursula (Hrsg.): Vom Lehren und Lernen. Neue Wege der Didaktik des Spanischen. Berlin 1999, S. 83-96.

Fox, Timothy R.: "The Benefits of Passive Viewing in the Classroom", in: Hwa Kang Journal of TEFL 5 (1999), S. 27-50.

Gobillon, Danièle: "Le cinéma au lycée. Regards d'un cinéaste sur ses contemporains et sa ville: Woody Allen et son œuvre", in: Les Langues Modernes 93 (1999), H. 4, S. 20-23.

Iba, Midori: "Films as Listening Material", in: Language and Culture (Konan University) 3 (1999), S. 52-63.

Katchen, Johanna E.: "When the Teacher's Away. A Video Option", in: Small Screen (IATEFL Media Special Interest Group Newsletter) 12 (1999), Nr. 1, S. 23-25.

Keller, Claude: "L'analyse de film en classe de langue", in: Les Langues Modernes 93 (1999), H. 4, S. 11-19.

Kelsey, Charlotte: "'Diabolo Menthe'/'Peppermint Soda'", in: AATF National Bulletin 25 (1999/2000), H. 2, S. 23-26.

Lin, Li-Yun/Fox, Tim: A Study of Motivational Effects and Related Student Perceptions of Skills Improvement Attained Through the Use of Variously Captioned Authentic Video Materials 1999. ERIC Document ED467254 (www.eric.ed.gov).

Miyake, Carolyn: "Movies in English-Language Teaching. Building an EFL Course around a Feature-Length Film. Part One", in: Bulletin of Seian University of Art and Design 6 (1999), S. 51-62.

Nobili, Paola: "Le ripetizioni 'monologiche' nella lingua parlata. Attività didattiche a partire dai dialoghi di un film di Eric Rohmer", in: Lingua e nuova didattica 28 (1999), H. 3, S. 16-27.

Nolte, Christiane: "Ariel Dorfmans 'La Muerte y la Doncella' - der Film zum Buch und andere kreative Arbeitsformen", in: Hispanorama 1999, H. 85, S. 81-86.

Redfield, Michael 'Rube': "Massive Input through Eiga Shosetsu. A Pilot Study with Japanese Learners", in: JALT Journal 21 (1999), S. 51-65.

Rice, Anne Christine: Cinema For French Conversation. Le cinéma en cours de français. Newburyport 1999. (Veränderte Neuauflagen: 2003, 2007, 2013).

Schultz, Matthew: "Teaching American Culture Through Movies", in: Journal of Poole Gakuin University 39 (1999), S. 171-187.

Tatsuki, Donna: "Alleviating Comprehension Problems in Movies", in: Korea TESOL (Hrsg.): KOTESOL Proceedings PAC2. Teaching English. Asian Contexts and Cultures. Taejon 1999, S. 35-43.

Verreman, Alain: "Le film en classe d'allemand, ou la vidéo au service de la didactique des langues", in: Les Langues Modernes 93 (1999), H. 4, S. 28-38.

Viñas, Laura: "'Tesis' en el aula de E/LE", in: Frecuencia L 1999, H. 11, S. 10-15.

Walker, Carolyn: Penguin Readers Teacher's Guide to Using Film and TV. Harlow 1999.

Wilts, Johannes: "'Il n'y a pas de suspense'. Zum Einsatz des Originalspielfilms 'Le petit criminel'", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Französisch 33 (1999), H. 38/39, S. 57-62.

Wittig-Davis, Gabriele A./Davis, Robert Chapin: "The Enigma of Kaspar Hauser. A Multimedia Approach", in: Hogan-Brun, Gabrielle/Jung, Udo O. H. (Hrsg.): Media Multimedia Omnimedia. Frankfurt/M. 1999, S. 53-67.

 

                                                  

Teil 1: 1970 bis 1991

Teil 3: 2000 bis 2003

Teil 4: 2004 bis 2006

Teil 5: 2007 bis 2008

Teil 6: 2009 bis 2011

Teil 7: 2012 bis 2013

Teil 8: 2014 bis 2015

Teil 9: 2016 bis 2017

Teil 10: 2018 bis 2019