Bibliografie 'Spielfilme im

Fremdsprachenunterricht'

Teil 11: 2020 bis 2021


2020  2021

Teil 1: 1970 bis 1991

Teil 2: 1992 bis 1999

Teil 3: 2000 bis 2003

Teil 4: 2004 bis 2006

Teil 5: 2007 bis 2008

Teil 6: 2009 bis 2011

Teil 7: 2012 bis 2013:

Teil 8: 2014 bis 2015

Teil 9: 2016 bis 2017

Teil 10: 2018 bis 2019

 

2020

Arendt, Christine: "Reflexionen über den Umgang mit Geschichte - der Film 'Hannah Arendt' im DaF-Unterricht", in: Info DaF - Informationen Deutsch als Fremdsprache 47 (2020), S. 651-671.

Avello-Rodríguez, Roberto/Fernández-Costales, Alberto: "Estudiu de les posibilidaes didáutiques de la traducción audiovisual (subtituláu y doblaxe) na enseñanza del asturianu n'Educación Primaria". in: Lletres Asturianes 2020, Nr. 123, S. 147-166.

Bartoli Kucher, Simona: "Neoplurilinguismo e didattica integrativa della lingua, della letteratura e del cinema nella classe di lingua straniera", in: Italiano LinguaDue 12 (2020), Nr. 2, S. 512-522.

Blell, Gabriele: "Operating between Cultures and Languages. Multilingual Films in Foreign Language Classes", in: PFLB - PraxisForschungLehrer*innenBildung - Zeitschrift für Schul- und Professionsentwicklung 2 (2020), Nr. 4, S. 52-73.

Celik, Mehmet Emre: "An Investigation of the Use of Videos/Films by Teachers Teaching Turkish as a Foreign Language", in: International Online Journal of Educational Sciences 12 (2020), Nr. 4, S.223-233.

Chaya, Piyaporn/Inpin, Bhornsawan: "Effects of Integrating Movie-Based Mobile Learning Instruction for Enhancing Thai University Students' Speaking Skills and Intercultural Communicative Competence", in: English Language Teaching 13 (2020), H. 7, S. 27-45.

Chevant-Aksoy, Aurélie/Knudson, Ericka: "Films for Inclusion. LGBT+ Perspectives in the French Language Classroom", in: Gras-Velázquez, Adrián (Hrsg.): Project-Based Learning in Second Language Acquisition. Building Communities of Practice in Higher Education. New York 2020, S. 251-270.

deBenedette, Lynne: "Content, Language, and Task in Advanced Russian", in: Dengub, Evgeny/Dubinina, Irina/Merrill, Jason (Hrsg.): The Art of Teaching Russian. Washington DC 2020, S. 187-210.

Desserre, Amélie: "Comment aborder le cinéma avec les élèves. Une expérience, des émotions", in: Praxis Fremdsprachenunterricht - Französisch 2020, H. 1, S. 7-9.

Diadori, Pierangela/Carpiceci, Stefania/Caruso, Giuseppe: Insegnare italiano L2 con il cinema. Roma 2020.

Foster, Julian David: "Target Vocabulary Building and Movies", in: Roy, Debopriyo/Blake, John (Hrsg.): PanSIG Journal 2019. Selected articles from the 2019 PanSIG Conference Tokyo, Japan. Tokyo 2020, S. 92-97.

Geiger, Sarah Nele: "Teaching the 'Planet of the Apes' Franchise in the EFL Classroom", in: Ludwig, Christian/Shipley, Elizabeth (Hrsg.): Mapping the Imaginative I. Teaching Fantasy and Science Fiction in the EFL Classroom. Heidelberg 2020, S.199-217.

Gohl, Fabian: "The New World. Culture clash between natives and colonists. Durch Entziffern visueller Codes neue Sichtweisen einnehmen und diese adäquat versprachlichen", in: Englisch 5 bis 10 2020, H. 52, S. 20-23.

Haider, Zeineb: "Using Movies in Teaching Creative Writing to EFL Student", in: Humanising Language Teaching 22 (2020), Nr. 1.

Hart, Robert John: "University students' ability to identify and apply leisure concepts in an EMI class in South Korea. Analyzing writings about the movie 'A River Runs through it'", in: International Journal of Tourism and Hospitality Research 34 (2020), H. 4, S. 91-105.

Hussein, Samah/Teleb, Suzan: "Förderung des kulturellen Lernens mit Filmen am Beispiel von 'Sophie Scholl - die letzten Tage' zur Ausbildung ägyptischer DaF-Lehramtsstudierender", in: Schaar, Torsten/Altal, Mahasen/Wen, Chang Shi (Hrsg): Fokus DaF/DaZ. Gegenwärtige Tendenzen in Forschung und Lehre. Berlin 2020, S. 199-214.

Im, Mijin: "A Suggestion About the Use of Salience in Learning Multiword Expressions Through an Animated Movie", in: STEM Journal 21 (2020), H. 2, S. 1-22.

Karbi, Gamze/Genç, Ayten: "Film als vielschichtiges Medium im Fremdsprachenunterricht", in: Diyalog - Interkulturelle Zeitschrift für Germanistik 8 (2020), Nr. 2, S. 366-385.

Kassenberg, Tim u.a.: "Film Language Integrated Learning. A Usage-Inspired L2 Teaching Approach", in: Lowie, Wander u.a. (Hrsg.): Usage-Based Dynamics in Second Language Development. In Celebration of Marjolijn Verspoor. Bristol 2020, S. 271-294.

Kim, Haeyoung: "Teaching American Culture. Film-based vs. Lecture-based Instruction", in: Korean Journal of English Language and Linguistics 20 (2020), S. 282-306.

Kim, Hye-Jeong: "Acquisition of Formulaic Sequences. Explicit and Implicit Learning Through the Animated Movie, 'Beauty and the Beast', in: STEM Journal 21 (2020), H. 2, S. 23-43.

Kim, Ki-Tai/Lee, Jee-Yeon: "A Case Study on Using Movies in the EAP Classroom to Teach Content", in: Jungang Journal of English Language and Literature 62 (2020), H. 2, S. 203-232.

Koster, Dietha/Urbanek, Lukas: "Kino im Klassenzimmer - Praxisnahe Potenziale von Spielfilmen im Niederländischunterricht", in: Nachbarsprache Niederländisch 34 (2020), S. 155-166.

Kuty, Margitta: "Wie Stummfilme das Sehverstehen fördern. Die Sprache der bewegten Bilder verstehen und eigene Worte dafür finden", in: Englisch 5 bis 10 2020, H. 52, S. 28-31.

Lange, Ulrike C. (Hrsg.): Der fremdsprachliche Unterricht - Französisch 2020, H. 167. Themenheft: Le film français. Regarde-moi ça! U.a. sind folgende Artikel enthalten: "Atmosphère! Atmosphère! Französischunterricht braucht Filme" (Ulrike C. Lange); "Une fête réussie?! Für den Protagonisten des Films 'Le nouveau' eine Party planen und über Freundschaft sprechen" (Stefanie Fritzenkötter); "Juste une petite photo. Auf der Suche nach einem Familiengedächtnis mit Lisa Azuelos' Film 'Mon bébé'" (Christian Cirkel); "AVA heißt Je désire. Ein Mädchen in finsteren Nächten und ewiger Sonne. Die adolescence in Léa Mysius' Film 'AVA'" (Johannes Wilts); "Die Schule des weiblichen Blicks. Anhand des Films 'Portrait de la jeune fille en feu' die Frage nach der Gleichstellung im Kulturbetrieb stellen" (Almut Steinlein); "L'amour rend-il heureux? Anhand der Filmkomödie 'Le Brio' eine Rede nach rhetorischen Mustern verfassen" (Katalin Schober).

Lim, Juyoung: "A Study on Undergraduate Students' Satisfaction of the Self-regulated English Class Based on the Utilization of Movies", in: Modern Studies in English Language & Literature 64 (2020), H. 1, S. 319-346.

Lin, Grace Hui Chin: English teaching and learning. Pedagogies by songs, movies, games and cell phones. Saarbrücken 2020.

Lu, Yi-Ching/Ching, Gregory: "Watching Films and Learning English. A Qualitative Approach using the Technology Acceptance Model", in: Langran, Elizabeth (Hrsg.): SITE Interactive 2020 Online Conference. Proceedings. Waynesville 2020, S. 403-407.

Ludwig, Christian: "This land is your land. This land is my land. Developing Students' Film Literacy with Neill Blomkamp's 'District 9'", in: Ludwig, Christian/Shipley, Elizabeth (Hrsg.): Mapping the Imaginative II. Teaching Fantasy and Science Fiction in the EFL Classroom. Heidelberg 2020, S.113-144.

Merkuryeva, Vera/Shadrina, Anna: "Complex Text Analysis of German Fairytale Screen Adaptations. (In the Context of Media Education Principles and Objectives)", in: Media Education (Mediaobrazovanie) 60 (2020), Nr. 1, S. 144-153.

Miralles-Alberola, Dolores/Musté Ferrero, Paloma: "Working drama through screenplays in ESP for music higher education", in: Roig-Vila, Rosabel (Hrsg.): La docencia en la Enseñanza Superior. Nuevas aportaciones desde la investigación e innovación educativas. Barcelona 2020. S. 751-760.

Moore, Isabella/Lay, Tristan: "Viewing German Culture and History. Incorporating Film into German Language Teaching in the Australian Secondary Education Sector as exemplified by 'Lore'", in: German as a foreign language 2020, Nr. 1, S. 82-100.

Prusse, Michael: "Transmediales Erzählen im Fokus. Close Reading Aktivitäten als Beitrag für zukunftsorientierten Englischunterricht", in: Babylonia 2020, Nr. 2, S. 20-27.

Ragni, Valentina: "More than meets the eye: an eye-tracking study of the effects of translation on the processing and memorisation of reversed subtitles", in: Journal of Specialised Translation 2020, Nr. 33, S. 99-128.

Rode, Diana/Gensel, Denise: "Film ab! Sensibilisierung von DaF-Lernenden auf prosodischer Ebene durch die Arbeit mit Filmszenen", in: Schaar, Torsten/Altal, Mahasen/Wen, Chang Shi (Hrsg): Fokus DaF/DaZ. Gegenwärtige Tendenzen in Forschung und Lehre. Berlin 2020, S. 215-227.

Ryan, Jonathon/Granville, Scott: "The suitability of film for modelling the pragmatics of interaction. Exploring authenticity", in: System 89 (2020), article 102186.

Sarghie, Raluca: "The Effectiveness of Using Film Extracts in Literature Classes", in: Humanising Language Teaching 22 (2020), Nr. 1.

Schaar, Torsten: "Zum Einsatz der filmischen Textsorte Spielfilm in den Deutschprogrammen an der German Jordanian University", in: Schaar, Torsten/Altal, Mahasen/Wen, Chang Shi (Hrsg): Fokus DaF/DaZ. Gegenwärtige Tendenzen in Forschung und Lehre. Berlin 2020, S. 171-198.

Schenetti, Davide: "Filmuntertitelung - Übersetzen als Projektunterricht", in: Fremdsprachen und Hochschule 2020, H. 95, S. 139-155.

Schober, Katalin: "Queering 'Moonlight'. Von der Filmanalyse zum Rollenspiel", in: Praxis Englisch 2020, H. 3, S. 39-43.

Simão, Diogo/Silva, Júlio Cezar Marques da: "Cinema em aula de língua estrangeira. Um estudo a partir das representações de brasilidade no filme 'Rio'", in: Revista Humanidades e Inovação 7 (2020), Nr. 8, S. 402-414.

Szlezák, Klara Stephanie: "From Androids to Alternate Histories. Integrating Philip K. Dick's Fiction into the EFL Classroom", in: Ludwig, Christian/Shipley, Elizabeth (Hrsg.): Mapping the Imaginative I. Teaching Fantasy and Science Fiction in the EFL Classroom. Heidelberg 2020, S.183-197.

Urbanek, Lukas/Koster, Dietha: Kino im Klassenzimmer. Arbeitsblätter für die Behandlung von Spielfilmen im Niederländischunterricht. Münster 2020.

Viebrock, Britta: "Based on a true story. Fakt und Fiktion im Spielfilm 'The Dark Horse' unterscheiden", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 2020, H. 163, S. 41-46.

Weißenfels, Dennis: "Yet Another Giant Leap for Mankind. Teaching 'The Martian' and a Human Mission to Mars to Students in Upper Secondary Education", in: Ludwig, Christian/Shipley, Elizabeth (Hrsg.): Mapping the Imaginative I. Teaching Fantasy and Science Fiction in the EFL Classroom. Heidelberg 2020, S.251-269.

Wen, Chang Shi/Schaar, Torsten: "A Case Study. Exploring Historical Literacy through Historical Feature Films among BA German Students (Universiti Putra Malaysia)", in: Schaar, Torsten/Altal, Mahasen/Wen, Chang Shi (Hrsg): Fokus DaF/DaZ. Gegenwärtige Tendenzen in Forschung und Lehre. Berlin 2020, S. 229-243.

Yi, Yeon-Sook: "A Discourse- and Production-Based Approach to Teaching Sentence-Level EFL Grammar. A Cyber Course Using Movies", in: STEM Journal 21 (2020), H. 2, S. 65-93.

Yilmaz, Fatih: "Using films to teach Turkish as a foreign language. A study of classroom practice", in: Educational Research and Reviews 15 (2020), S. 282-289.

2021

Arendt, Christine/Lay, Tristan (Hrsg.): German as a foreign language 2021, Nr. 2. Themenheft: Erzähltes Leben in filmischen Darstellungen. Filmbiographien im Kontext DaF/DaZ. U.a. sind folgende Artikel enthalten: "Lebensgeschichten in Film und Fernsehen - Lernen an und mit verfilmten Biographien im Kontext Deutsch als Fremd- und Zweitsprache" (Tristan Lay/Christine Arendt); "Lebensgeschichten von Kindern und Jugendlichen während des Nationalsozialismus im DaF-Unterricht. Die Filmbiographie 'Neger, Neger, Schornsteinfeger! Ein Leben in Deutschland' nach der Autobiographie von Hans-Jürgen Massaquoi im Online-Live-Format" (Christine Arendt); "Musik und Biographie im Film" (Camilla Badstübner-Kizik); "Perception, Painting, (Motion) Picture. Film Analysis of 'Never Look Away' ('Werk ohne Autor', D 2018)" (Tristan Lay); "Der Film 'John Rabe' in Japan" (Till Weber); "Ich gehöre nirgends mehr hin, überall bin ich ein Fremder. Stefan Zweigs letzte Lebensjahre in Amerika im Film 'Vor der Morgenröte'" (Tina Welke); "Empfehlenswerte Filmbiographien mit Anmerkungen zur Eignung für die unterrichtliche Praxis im Kontext Deutsch als Fremd- und Zweitsprache" (Christine Arendt/Tristan Lay).

Arwi, Siti Hariroh: An Analysis of Imperative Sentences in 'Harry Potter and the Sorcerer's Stone' Movie As Authentic Material for Teaching English. Bachelor's Thesis, State Institute of Islamic Studies Purwokerto 2021.

Bartoli Kucher, Simona: Transkulturelle Literatur- und Filmdidaktik. Narrationen und Filme aus dem mediterranen Begegnungsraum. Berlin 2021.

Boussif, Imad: "Cinema as a didactic tool in the secondary school foreign language classroom: French", in: Porta Linguarum 2021, Nr. 35, S. 129-130.

Fernández-Costales, Alberto: "Subtitling and Dubbing as Teaching Resources in CLIL in Primary Education", in: Porta Linguarum 2021, Nr. 36, S. 175-192.

Gondecki, Carina: "David Fincher's Film 'The Social Network'. An approach to media literacy dealing with the world of work", in: Englisch betrifft uns 2021, H.3, S. 18-22.

Hamidah, Ginarti Eka/Hadi, Muhamad Sofian: "Enhancing Listening Comprehension through Frozen 2 Movie", in: JOLLT - Journal of Languages and Language Teaching 9 (2021), Nr. 2, S. 139-149.

Herlyn, Emily/Herlyn, Anne: "Where East and West meet. Hollywood goes to Singapore", in: Praxis Englisch 2021, H. 4, S.39-43.

Horwitz, Stuart: "Screen English for Language and Critical Thinking Skills", in: DaF-Szene Korea 2021, H. 52, S. 65-80.

Huang, Hsin-Yi Cyndi/Tseng, Chiung-Jung: "The effects of film-dubbing technique on the comprehensibility of Taiwanese EFL learners", in: TESOL Journal 12 (2021), Nr. 2, Artikel e565.

Ibañez Moreno, Ana/Vermeulen, Anna: "A Comparative Analysis of a Mobile App to Practice Oral Skills. In Classroom or Self-directed Use?", in: Journal of Universal Computer Science 27 (2021), S. 472-484.

Im, Mijin: "Integration of Content Instruction and Language Instruction in the Movie English Classroom. On the Basis of Embodiment, Image Schemas, and Metaphors", in: Journal of English Teaching through Movies and Media 22 (2021), Nr. 2, S. 14-26.

Nematzadeh, Azadeh/Narafshan, Mehry Haddad/Tajjadini, Masoud: "Impact of Intercultural Movie Clips on EFL Learners' Social and Cultural Identity in Virtual Communities of Practice", in: International Journal of Foreign Language Teaching and Research 9 (2021), H. 37, S. 205-224.

Oldendörp, Jana/Woltin, Alexander Kuhrs: "I hate you, I love you. I hate that I love you...", in: Praxis Englisch 2021, H. 5, S. 34-38.

Öztürk, Sunay/Zengin, Bugra: "Benefits of Film Adaptations of Literary Works for English Language Learning", in: Turel, Vehbi (Hrsg.): Design Solutions for Adaptive Hypermedia Listening Software. Hershey 2021, S. 178-198.

Podlewska, Anna: "Bringing film to English as a foreign language for the deaf and hard of hearing class", in: Domagala-Zysk, Ewa/Moritz, Nuzha/Podlewska, Anna (Hrsg.): English as a Foreign Language for Deaf and Hard of Hearing Learners. Teaching Strategies and Interventions. London 2021, S. 54-77.

Preuß, Lukas: "'The Hate U Give'. Racism and antiracism in the film and the novel", in: Praxis Englisch 2021, H. 5, S. 39-43.

Rahma, Shilvyna/Mubarok, Husni: "Frozen Cartoon Film as a Learning Media to Improve the Students' Pronunciation Ability", in Jadila - Journal of Development and Innovation in Language and Literature Education 2 (2021), Nr. 2, S. 239-247.

Sánchez-Auñón, Estefania/Férez-Mora, Pedro Antonio: "Films for EFL. Exploring the perceptions of a high school teacher", in: Indonesian Journal of Applied Linguistics 11 (2021), Nr. 1, S. 49-59.

Sari, Arrum Fathia: "A Classroom Action Research. Improving Speaking Skills through English-American Movies", in: PROCEEDING AISELT (Annual International Seminar on English Language Teaching) 6 (2021), Nr 1, S. 22-33.

Sert, Olcay/Amri, Marwa: "Learning Potentials Afforded by a Film in Task-Based Language Classroom Interactions", in: Modern Language Journal 105 (2021), S. 126-141.

Suryani, Endah Kartika/Fitriati, Sri Wuli/Priyatmojo, Arif Suryo: "Using an Animation Film 'Zootopia' As an Alternative Media to Teach Vocabulary", in: JELLT - Journal of English Language and Literature Teaching 6 (2021), Nr. 1, S. 1-11.

Tarquini, Gianna: "Sous-titrage, apprentissage des langues et alphabétisation audiovisuelle", in: Genty, Stephanie/Baldo de Brébisson, Sabrina/de los Reyes Lozano, Julio (Hrsg.): La traduction audiovisuelle. Normes, transgressions et nouveaux défis professionnels. Paris 2021, S. 225-245.

Usó-Juan, Esther/Martínez-Flor, Alicia: "Fostering learners' (meta)pragmatic awareness through film analysis", in: Language Value, 14 (2021), Nr. 1, S. 85-111.

Vermeulen, Anna/Escobar-Álvarez, María Ángeles: "Audivisual translation (dubbing and audio description) as a didactic tool to promote foreign language learning", in: Translation and Translanguaging in Multilingual Contexts 7 (2021), S. 86-105.

Vernal Schmidt, Janina M.: Kultur im Spanischunterricht. Neue Perspektiven für die fremdsprachliche Kulturdidaktik mit Filmen. Baltmannsweiler 2021.

 

                                                                                         

Teil 1: 1970 bis 1991

Teil 2: 1992 bis 1999

Teil 3: 2000 bis 2003

Teil 4: 2004 bis 2006

Teil 5: 2007 bis 2008

Teil 6: 2009 bis 2011

Teil 7: 2012 bis 2013

Teil 8: 2014 bis 2015

Teil 9: 2016 bis 2017

Teil 10: 2018 bis 2019