Bibliografie 'Spielfilme im

Fremdsprachenunterricht'

Teil 9: 2016 bis 2017


2016   2017

Teil 1: 1970 bis 1991

Teil 2: 1992 bis 1999

Teil 3: 2000 bis 2003

Teil 4: 2004 bis 2006

Teil 5: 2007 bis 2008

Teil 6: 2009 bis 2011

Teil 7: 2012 bis 2013

Teil 8: 2014 bis 2015

Teil 10: 2018 bis 2019

Teil 11: 2020 bis 2021

Teil 12: 2022 bis 2023

Teil 13: 2024

 

2016

Abrams, Zsuzsanna: "Creating a Social Context Through Film. Teaching L2 Pragmatics as a Locally Situated Process", in: L2 Journal 8 (2016), Nr. 3, S. 23-45.

Acker, Diana: "DDR-Nachwendefilme im DaF-Landeskundeunterricht. Hintergründe, aktuelle Didaktisierungen und alternative Ansätze", in: eDUSA - Deutschunterricht im Südlichen Afrika 11 (2016), Nr. 1, S. 13-34.

Acker, Diana: Nachwendefilme über die DDR im Kontext einer Arbeit mit Erinnerungsorten im kulturwissenschaftlich orientierten Landeskundeunterricht DaF/DaZ. MA Thesis, Stellenbosch University 2016.

Bakken, Anja: "When teachers talk about films. An investigation into some aspects of English teachers' discursive practices", in: Acta Didactica Norge 10 (2016), Nr. 1, Art. 5.

Badstübner-Kizik, Camilla: "Film gestalten im L3-Unterricht? Chancen und Grenzen filmproduktiver Kompetenzaufgaben im Unterricht Deutsch als Fremdsprache", in: Fremdsprachen Lehren und Lernen 45 (2016), H. 1, S. 97-113.

Binder, Eva/Kaltseis, Magdalena: "'Rusalka'. Großstadtmärchen und Geschichte des Erwachsenwerdens", in: Praxis Fremdsprachenunterricht - Russisch 2016, H. 5, S. 7-9.

Blell, Gabriele/Grünewald, Andreas/Kepser, Matthis/Surkamp, Carola (Hrsg.): Film in den Fächern der sprachlichen Bildung. Baltmannsweiler 2016. U.a. sind folgende Artikel enthalten: "Film in den Fächern Deutsch, English, Französisch und Spanisch. Ein Modell zur sprach- und kulturübergreifenden Filmbildung" (Gabriele Blell/Andreas Grünewald/Matthis Kepser/Carola Surkamp); "Hör-Seh-Verstehen - Sinn und Unsinn. Zur Problematik geschlossener Aufgabenformate in der Spielfilmdidaktik" (Kristina Bonas/Johannes Wilts); "Lernaufgaben für die sprachbezogene Filmbildung. Am Beispiel des französischen Films 'Intouchables'" (Eva Leitzke-Ungerer); "Sprachbezogene Filmbildung im fächerübergreifenden Unterricht" (Ulf Abraham); "Was heißt film literacy? Filmverstehen und fremdsprachige Diskursfähigkeit" (Wolfgang Hallet); "Literaturverfilmungen in den Fächern Deutsch und Englisch. Chancen und Risiken einer weit verbreiteten Film(genre)didaktik" (Matthis Kepser/Carola Surkamp); "New-Neuer-Nouvelle. Filmische Erneuerungsbewegungen der 1960er und 1970er Jahre im sprachfächerübergreifenden Unterricht" (Michael Staiger); "Filmgeschichte im internationalen und fächerübergreifenden Diskurs. Implikationen für die schulische Filmbildung in den Sprachfächern" (Peter Drexler); "Kulturelles Handeln im Film. Eine kulturwissenschaftliche Perspektive auf Filmbildung in den fremdsprachlichen Fächern am Beispiel der Kategorie Gender" (Lotta König); "Mehrsprachige Filme. Fächer- und sprachenübergreifende Filmarbeit" (Gabriele Blell).

Blell, Gabriele/Surkamp, Carola: "(Fremd-)Sprachenlernen mit Film. Theoretische Grundlagen und praxisorientierte Anwendungen für einen kompetenz- und aufgabenorientierten Fremdsprachenunterricht am Beispiel von Jim Jarmuschs 'Night on Earth'", in: Fremdsprachen Lehren und Lernen 45 (2016), H. 1, S. 8-32.

Blume, Otto-Michael: "Ist Paris noch zu retten? Unlösbares Dilemma? - 'Diplomatie' im Unterricht", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Französisch 2016, H. 144, S. 17-24.

Bruck, Peter: Film im Englischunterricht: Macbeth. Stuttgart 2016.

Bruti, Silvia: "Teaching Compliments and Insults in the EFL Classroom through Film Clips", in: Bianchi, Francesca/Gesuato, Sara (Hrsg.): Pragmatic Issues in Specialized Communicative Contexts. Leiden 2016, S. 149-170.

Burger, Günter: "Audiodeskriptionen anfertigen - ein neues Verfahren für die Arbeit mit Filmen", in: Info DaF - Informationen Deutsch als Fremdsprache 43 (2016), S. 44-54. (Der Aufsatz kann hier als pdf-Datei heruntergeladen werden!)

Busse, Vera/Krause, Ulrike-Marie: "Instructional methods and languages in class. A comparison of two teaching approaches and two teaching languages in the field of intercultural learning", in: Learning and Instruction 42 (2016), S.83-94.

Cedeño Rojas, Maribel: "Cuando las imágenes se convierten en palabras. Potencial didáctico de la audiodescripción", in: Hispanorama 2016, H. 151, S. 40-45.

Cenni, Irene/Izzo, Giuliano: "Audiodescrizione nella classe di italiano L2. Un esperimento didattico", in: Incontri 31 (2016), Nr. 2, S. 9-24.

Coleman, Nicole: "Filmische Stereotype im interkulturellen Landeskundeunterricht. Theorie und Praxis", in: Die Unterrichtspraxis - Teaching German 49 (2016), S. 47-56.

Comello Perry, Patrizia/Buonanno Foley, Elda (Hrsg.): Fostering Culture Through Film. A Resource for Teaching Foreign Languages and Cultural Studies. Newcastle upon Tyne 2016. U.a. sind folgende Artikel enthalten: "Fostering Intercultural Teaching through Film" (Patrizia Comello Perry); "Fostering Culture in the Millennial Classroom. A Pedagogical Approach" (Elda Buonanno Foley); "The Role of Film in Teaching the Chinese Language" (Ling Luo); "The Making of EFL Students into 'Great Debaters' of Human Rights in the L2 Classroom" (Ana De la Cruz/Marialuisa Di Stefano); "The Versatility of Cinema As a Tool in the Foreign Language Classroom" (Fabiana Viglione); "Keys to the City. Opening the Gates to Italian Culture" (Roberta K. Waldbaum); "Immigrant Identities in Contemporary Italian Cinema through 'La giusta distanza', 'Coverboy', and 'Io sono Li'" (Tiberio Snaidero); "Overcoming Stereotypes through Teaching Language" (Elisa Saturno Paasche).

D'Alessio, Germana/Sattler, Waltraud/Saurer, Martin: 'Der Besuch der alten Dame'. Arbeitsmaterialien für den Unterricht. Manno 2016.

D'Alessio, Germana/Sattler, Waltraud/Saurer, Martin: 'Heidi'. Arbeitsmaterialien für den Unterricht. Manno 2016.

D'Alessio, Germana/Sattler, Waltraud/Saurer, Martin: 'Lila Lila'. Arbeitsmaterialien für den Unterricht. Manno 2016.

D'Alessio, Germana/Sattler, Waltraud/Saurer, Martin: 'Madame Mallory und der Duft von Curry'. Arbeitsmaterialien für den Unterricht. Manno 2016.

D'Alessio, Germana/Sattler, Waltraud/Saurer, Martin: 'Winterdieb'. Arbeitsmaterialien für den Unterricht. Manno 2016.

Daly, Selena: "Enhancing employability skills through the use of film in the language classroom", in: Language Learning Journal 44 (2016), S. 140-151.

Del Olmo, Claire: "Interactions fictives et émotions. Comment s'approprier la gestualité étrangère?", in: Recherches en didactique des langues et des cultures - Les cahiers de l'Acedle 13 (2016), Nr. 1.

Djamàa, Sara: "Reading the Book versus 'Reading' the Film. Cinematic Adaptations of Literature as Catalyst for EFL Students' Critical Thinking Dispositions", in: Journal of Language Teaching and Research 7 (2016), S. 252-263.

Dohmann, Bettina/Wagner, Sebastian: "Clint Eastwoods 'American Sniper'", in: Praxis Englisch 2016, H. 4, S. 39-43.

Dooley, Morgan William: "The Effect of Popular American Films on Taiwanese University EFL Students' Perceptions of L2 Culture", in: Accents Asia 8 (2016), Nr. 2, S. 26-53.

Ergenekon, Begümsen: "Using Films for Writing Reaction-Response Essay. A Class-Room Action Research on Turkish ESP Learners", in: International Journal of Languages, Literature and Linguistics 2 (2016), H. 2, S. 73-78.

Florente, Irene: How Movie Dubbing Can Help Native Chinese Speakers' English Pronunciation. MA Thesis, Hamline University, Saint Paul 2016.

Fric-Sachslehner, Nina: Die Faszination Film im Fremdsprachenunterricht - Kriterien für gelungene Filmdidaktisierungen. Masterarbeit, Universität Wien 2016.

García García, Marta: "Filme und interkulturelles Sehverstehen - ein Vorschlag für den Spanischunterricht", in: Michler, Christine/Reimann, Daniel (Hrsg.): Sehverstehen im Fremdsprachenunterricht. Tübingen 2016, S. 339-351.

García Palma, Mercedes: "Developing Empathy through Film in the English Classroom", in: Actas. V Congreso Sociedad Española de Lenguas Modernas. 2015. Sevilla 2016, S. 173-193.

Gassner, Florian: "Filme für den interkulturellen DaF-Unterricht. Andrea Štakas 'Das Fräulein' und Feo Aladags 'Die Fremde'", in: German as a foreign language 2016, Nr. 3, S. 91-112.

Gerling-Halbach, Renate. "Hilfsbereitschaft vs. Hilflosigkeit. Der Film 'Die Farbe es Ozeans' im Spanischunterricht", in: Bär, Marcus/Bernecker, Walther L./Lüning, Marita (Hrsg.): Interkulturalität und Mehrsprachigkeit. Beiträge zu Sprache, Literatur und Kultur Spaniens und Lateinamerikas. Festschrift zum 75. Geburtstag von Ursula Vences. Berlin 2016, S. 263-271.

Ghia, Elisa/Marcucci, Giulia/Di Stefano, Fiorella (Hrsg.): Dallo schermo alla didattica di lingua e traduzione. Otto lingue a confronto. Pisa 2016. U.a. sind folgende Artikel enthalten: "L'utilizzo dei materiali audiovisivi nell'ambito dell'auto-addestramento procedurale di studenti di lingua, letteratura e cultura russa" (Galina Denissova/Laura Salmon); "L'apprenant italien de Fle et le cinéma francophone. Un parcours dans les représentations linguistiques entre épi- et méta-linguistique" (Jonathan Merlo); "Dialects in the L2 classroom: Teaching regional and social varieties of English through screen adaptations" (Irene Ranzato); "Películas y cortos de autor en la enseñanza del español a italófonos. Reflexiones teóricas y propuestas prácticas" (Beatrice Garzelli); "Film dialogue and audiovisual translation in the teaching of spoken English. Taking stock, defining new possibilities" (Elisa Ghia); "Alla scoperta del cinese attraverso il cinema. Dal film: 'Naxie nian women yiqi zhui de nühai'" (Meihui Wang).

Ghia, Elisa/Pavesi, Maria: "The Language of Dubbing and its Comprehension by Learner-Viewers. A Resource for Second Language Acquisition?", in: Across Languages and Cultures 17 (2016), H. 2, S. 231-250.

Gómez López-Quiñones, Loreto/Chavinet, Montserrat: "Te doy mis ojos", in: Revista redELE 2016, Nr. 28.

Gonçalves, André Henrique/Almeida, Laura de/Monjardim, Luciene Carla Silva Santos: "Relacionando o filme 'Wall-E' (2008) com o ensino de língua inglesa", in: Cadernos do CNLF 20 (2016), Nr. 10, S. 116-124.

Gulette, Christian/Kaiser, Mark/Møller, Karen: "Film clips in Scandinavian language instruction. Building student competencies", in: Journal of Scandinavian Cinema 6 (2016), S. 261-277.

Hahn, Natalia: "Entwicklung eines Filmkanons für den DaF-Unterricht im Auslandsschulwesen", in: Freudenfeld, Regina/Gross-Dinter, Ursula/Schickhaus, Tobias (Hrsg.): In Sprachwelten über-setzen. Beiträge zur Wirtschaftskommunikation, Kultur- und Sprachmittlung in DaF und DaZ. Göttingen 2016, S. 233-260.

Hajsan, Julia: If It Moves, They Will Watch It - Selecting Effective Audio-Visual Material For Film-Based Foreign Language Teaching With Beginners. Magisterarbeit, Universität Wien 2016.

Hashemian, Mahmood/Domakani, Masoud Rahimi/Ansari, Marjan: "Effect of Movies on L2 Learners' Pragmatic Competence. A Case of Request and Apology", in: International Journal of Educational Investigations 3 (2016), Nr. 1, S. 1-17.

Herke, Michael: "Toward Film Analysis in the Foreign Language Classroom", in: Osaka JALT Journal 3 (2016), S. 112-127.

Herrmann, Sebastian M.: "'Voting Doesn't Count For a Goddamn Thing'? Inszenierungen der politischen Meinungsbildung im Film 'Swing Vote' untersuchen", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 2016, H. 141, S. 40-46.

Herzner, Dominik: "Ein dreifacher Zugang zum Nationalsozialismus. Filme im landeskundlichen DaF-Unterricht", in: Forum Deutsch - Unterrichtsforum 24 (2016), Nr. 1, S. 14-21.

Holst-Knudsen, Heidi L.: "Le cinéma de banlieue. Teaching Immigration, Teaching Perspective", in: French Review 90 (2016), S. 88-103.

Holzer, Judith: "'Une vie de chat'. Animationsfilm begeistert 6.-Klässler", in: Praxis Fremdsprachenunterricht - Französisch 2016, H. 6, S. 9-11.

Howell, Peter: "Reflections on the Three-Block Movie-English Method. Adjustment and Supplementation", in: Hiroshima Studies in Language and Language Education 19 (2016), S. 141-150.

Hurtig, Dolliann/Beckwith, Joyce (Hrsg.): Allons au cinéma. Promoting French through Films. Volume 2. Marion 2016.

Ibáñez Moreno, Ana/Jordano de la Torre, María/Vermeulen, Anna: "Diseño y evaluación de VISP, una aplicación móvil para la práctica de la competencia oral", in: RIED - Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 19 (2016), H. 1, S. 63-81.

Ibáñez Moreno, Ana/Vermeulen: "VISP. A MALL-based app using audio description techniques to improve B1 EFL students' oral competence", in: Martín-Monje, Elena/Elorza, Izaskun/García Riaza, Blanca (Hrsg.): Technology-Enhanced Language Learning for Specialized Domains. Practical applications and mobility. London 2016, S. 266-276.

Ibáñez Moreno, Ana/Vermeulen, Anna/Jordano, Maria: "Using audio description to improve FLL students' oral competence in MALL. Methodological preliminaries", in: Pareja-Lora, Antonio/Calle-Martínez, Cristina/Rodríguez-Arancón (Hrsg.): New perspectives on teaching and working with languages in the digital era. Dublin 2016, S. 245-256.

Iida, Yasuhiro: "A Way to Utilize Movies Through Exceptional Examples of English Comparatives and Imperatives", in: STEM Journal 17 (2016), H. 4, S. 1-20.

Incalcaterra McLoughlin, Laura/Lertola, Jennifer: "Traduzione audiovisiva e consapevolezza pragmatica nella classe d'italiano avanzata", in: La Grassa, Matteo/Troncarelli, Donatella (Hrsg.): Orientarsi in rete. Didattica delle lingue e tecnologie digitali. Siena 2016, S. 244-264.

Iturrizaga Slosiar, Mercedes: "Un curso de 'Lengua y Cine' (B2-C1). Prácticas y reflexiones didácticas", in: Celma Valero, María Pilar/Gómez del Castillo, María Jesús/Morán Rodríguez, Carmen (Hrsg.): Actas del L congreso internacional de la AEPE. La cultura hispánica. De sus orígines al siglo XXI. Burgos 2016, S. 270-278.

Jurkovic, Violeta: "Maritime English Vocabulary in Feature Films. 'The Perfect Storm' (2000) and 'Master and Commander' (2003), in: TESOL Journal 7 (2016), S. 566-590.

Kabooha, Raniah Hassen: "Using Movies in EFL Classrooms. A Study Conducted at the English Language Institute (ELI), King Abdul-Aziz University", in: English Language Teaching 9 (2016), H. 3, S. 248-257.

Kadoyama, Teruhiko: "Developing Film-based Course Materials for Low-proficiency Learners. A Pilot Study Based on the Film 'Patch Adams'", in: Teaching English through Movies - ATEM Journal 21 (2016), 3-16.

Kaltseis, Magdalena: "Filmsequenzen im Russischunterricht - Spracherwerb mithilfe audiovisueller Medien", in: Profanter, Annemarie (Hrsg.): Kulturen im Dialog IV. Viertes JungakademikerInnen-Forum in Südtirol. Frankfurt/M. 2016, S. 31-40. In modifizierter Fassung auch erschienen in: Hinger, Barbara (Hrsg.): Zweite 'Tagung der Fachdidaktik' 2015. Sprachsensibler Sach-Fach-Unterricht – Sprachen im Sprachunterricht. Innsbruck 2016, S. 325-337.

Karatsu, Rie: "Fostering Critical Intercultural Competence in CLIL Classes Through Films. A Case Study at a Japanese University", in: Teaching English through Movies - ATEM Journal 21 (2016), 129-142.

Karg, Wolfram: "Filme im Fremdsprachenunterricht. Nicht nur ein Mittel zur Literaturvermittlung", in: Slowakische Zeitschrift für Germanistik 8 (2016), H. 1, S. 90-104.

Kaunzner, Ulrike A.: "Untertitelung als Unterrichtsgegenstand. Ein handlungsorientierter Ansatz mit vielschichtigem Lernpotential", in: Reeg, Ulrike/Gallo, Pasquale/Simon, Ulrike (Hrsg.): Sehen und Entdecken. Visuelle Darstellungen im DaF-Unterricht. Münster 2016, S. 89-101.

Kim, Kitai: "Teaching Cultural Theory in the EAP Classroom Using Disney Pixar's 'Cars'", in: STEM Journal 17 (2016), H. 2, S. 1-23.

Kim, SoHee: "The effects of multimodality through storytelling using various movie clips", in: Papadima-Sophocleous, Salomi/Bradley, Linda/Thouësny, Sylvie (Hrsg.): CALL Communities & Culture. Short Papers from EUROCALL 2016. Voillans 2016, S. 221-224.

Koch, Corinna: "À 'L'Auberge Espagnole'. Eine mündliche Prüfung und ihre Vorbereitung", in: Praxis Fremdsprachenunterricht - Französisch 2016, H. 2, S. 4-7.

Koch, Corinna: "La trêve de Noël de 1914. Der europäische Antikriegsfilm 'Joyeux Noël' im Französischunterricht", in: Losfeld, Christophe/Leitzke-Ungerer, Eva (Hrsg.): Hundert Jahre danach...La Grande Guerre. Konzepte und Vorschläge für den Französischunterricht und den bilingualen Geschichtsunterricht. Stuttgart 2016, S. 83-102.

Koerner, Morgan: "Teaching Resistance to Narrative. Brecht's Theater Praxis as a Response to Florian Henckel von Donnersmarck's 'Das Leben der Anderen'", in: Die Unterrichtspraxis - Teaching German 49 (2016), S. 161-171.

Koizumi, Yuto: "The Impact of Shakespeare Quotation. How to Teach English Through 'The Man Without a Face'", in: STEM Journal 17 (2016), H. 4, S. 39-57.

Kovácová, Michaela: "Spielfilme als Lernmittel zur Förderung interkultureller Kompetenz", in: Crossing Boundaries in Culture and Communication - Journal of the Department of Foreign Languages, Romanian-American University 7 (2016), H. 2, S. 76-94.

Koyama, Nobuko: "Introduction to a Dubbing Activity for a College First-Year Japanese Language Course", in: Applied Language Learning 26 (2016), H. 2, S. 69-88.

Kreiser, Alexandra: "What about my sister? Diskussion um saviour siblings führen", in: Englisch 5-10 2016, H. 36, S. 22-25.

Kriegl, Désirée Luise: "Deslocamento de cultura. Uma análise do filme '1 Franco, 14 Pesetas' e suas contribuições para o ensino-aprendizagem de língua estrangeira", in: Revista X 2016, Nr. 1, S. 13-27.

Labade, Sachin Ramesh: "Motion pictures in English teacher education in India", in: Research Innovator 3 (2016), Nr. 1, S. 20-25.

Langeder, Birgit Maria: Darf's ein bisschen mehr sein? LernerInnen beurteilen den emotionalen und kommunikativen Mehrwert von Spielfilmen im DaF/DaZ-Unterricht. Masterarbeit, Universität Wien 2016.

Larsen, Franziska: "Louis Zamperini's outstanding life story. Die Schüler analysieren das Überwinden von physischen und psychischen Grenzen im Film 'Unbroken'", in: Praxis Englisch 2016, H. 6, S. 39-43.

Lee, Eunpyo/Kim, Eun-Kyung: "The Effect of Instruction Using English Movies in Learning Attitude and Achievements in College Education", in Mirae Journal of English Language and Literature 21 (2016), H. 3, S. 263-278.

Leitzke-Ungerer, Eva: "Hinsehen statt wegsehen. Sehverstehen als Zugang zum Thema 'Behinderung' im Fremdsprachenunterricht - am Beispiel des Films 'Intouchables'", in: Michler, Christine/Reimann, Daniel (Hrsg.): Sehverstehen im Fremdsprachenunterricht. Tübingen 2016, S. 413-438.

Liu, Suiling: "Film Clips as Classroom Input in an Elective Audio-Visual College English Course in Mainland China", in: International Journal of English Language Education 4 (2016), H. 2, S. 166-182.

Lopes, Jáder Vangelis de Lima: Cinema como ferramenta no desenvolvimento da motivação no ensino-aprendizagem de língua inglesa. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Letras), Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande 2016.

Mencová, Kristýna: Film et le développement de la compétence interculturelle dans l'enseignement du FLE. Bachelorarbeit, Masarykova Univerzita, Brno 2016.

Mushtaq, Hammad/Zehra, Taskeen: "Teaching English Grammar through Animated Movies", in: NUST Journal of Social Sciences and Humanities 2 (2016), Nr. 1, S. 77-87.

Nageswari, R./Ravikumar, B./Jayamani, T. Stephen: "Building Lateral Thinking Strategies to Impart English Speaking Skills", in: Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities 24 (2016), Nr. 2, S. 687-700.

Nguyet, Thi Thu Huynh/Hong, Thi Phuong Nguyen: "A Dynamic Usage-Based Approach. Using Video Segments in Teaching Listening Skill", in: Asian Conference on Language Learning 2016. Conference Proceedings. Nagoya 2016, S. 235-248.

Nielsen, Ryler Jay: Japanese Vocabulary Learning Through an Interactive Video Platform. Comparative Effects of L1 Versus L2 Definitions and Kana Versus Kanji Presentation. MA Thesis, Brigham Young University, Provo 2016.

Ou, Ou: "English Listening Teaching with Original English Movies for English Majors in High Vocational College", in: Overseas English 2016, H. 2, S. 232-234.

Outlaw, Jessica: El uso del cine en la clase de ELE para principiantes. Propuesta didáctica para promover el conocimiento cultural. MA Thesis, Northern Arizona University, Flagstaff 2016.

Pananis, Tanja: "Durch Sehen und Hören zum Verstehen. Hörsehverstehen im Italienischunterricht: zwei Filmszenen aus 'Tutta la vita davanti'", in: Klein, Erwin/Meißner, Franz-Joseph (Hrsg.): Hör- und Hörsehverstehen fördern und prüfen. Akten des GMF-Sprachentages, Aachen 2014. Gießen 2016, S. 62-83.

Paran, Amos/Robinson, Pauline: "Literature and film", in: Paran, Amos/Robinson, Pauline: Literature. Oxford 2016, S. 118-125.

Parisi, Leonardo Lucena/Andon, Nick: "The Use of Film-Based Material for an Adult English Language Course in Brazil", in: Trabalhos em Linguística Aplicada 55 (2016), H. 1, S. 101-128.

Park, Chang-Won: "A Movie-Based English Learning and Teaching Model Focusing on the Four Skills of English. With Reference to 'The Holiday'", in: STEM Journal 17 (2016), H. 4, S. 77-92.

Park, Yujong/Jung, Eunsu: "Exploring the Use of Video-clips for Motivation Building in a Secondary School EFL Setting", in: English Language Teaching 9 (2016), H. 10, S. 81-89.

Pessozki, Jana: "'Disconnect'. Eine Unterrichtsreihe zur Förderung des kritischen Umgangs mit dem Internet", in: Praxis Fremdsprachenunterricht - Englisch 2016, H. 6, S. 4-9.

Ponce Muñoz, Jorge Armando: CINELE: La jaula de oro. Eine Handreichung. Stuttgart 2016.

Prizoto, Fernanda da Silva Alvissu: "O filme como recurso tecnológico educacional nas aulas de língua inglesa", in: Anais do EVIDOSOL/CILTEC (Encontro Virtual de Documentação em Software Livre e Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia) 5 (2016), Nr. 1.

Raman, Madhavi Gayathri/Vijaya: "Reading through Films", in: Advances in Language and Literary Studies 7 (2016), H. 1, S. 168-174.

Resi, Rossella: "Laboratorio di sottotitolaggio per il triennio. Una proposta didattica motivante in grado di coniugare mediazione linguistica, nuove tecnologie e materiale audiovisivo", in: Nuova Secondaria 33 (2016), H. 6, S. 7-21.

Rimi, Rezina Nazneen: "Effects of Showing Movies in a Speaking Skills Class in the Context of Bangladesh", in: International Journal of Current Research 8 (2016), Nr. 6, S. 33716-33722.

Robles, Ingeborg: "Vous aimez Mozart? Filmmusik und ihre Funktionen am Beispiel von Claude Chabrols 'La Cérémonie'", in: Praxis Fremdsprachenunterricht - Französisch 2016, H. 2, S. 8-11.

Roohani, Ali/Hashemian, Mahmood/Aligol, Soheila: "Effects of Graphic and Narrative-Script Advance Organizers on L2 Learners' Listening Comprehension in Watching Movies", in: Modern Journal of Applied Linguistics 8 (2016), Nr. 2, S. 67-90.

Rösch, Heidi: "Glokale Literatur im (Deutsch-als-)Fremdsprachunterricht", in: Info DaF - Informationen Deutsch als Fremdsprache 43 (2016), S. 3-20.

Ryu, Do-Hyung: "Meaning-Form Combined Instruction Using Film Subtitles for Language Awareness", in: STEM Journal 17 (2016), H. 4, S. 115-131.

Sadeghi, Mozhgan/Kargar, Ali Asghar/Rostampour, Mohammad: "The Effect of Input-Flood through Listening to English Movies on Receptive Skills. A Case Study", in: Journal of Applied Linguistics and Language Research 3 (2016), Nr. 7, S. 195-206.

Sariçoban, Arif/Yürük, Nurcihan: "The Use of Films As a Multimodal Way to Improve Learners' Comprehension Skills in Reading in English Language and Literature Department at Selçuk University", in: Turkish Online Journal of English Language Teaching 1 (2016), Nr. 3, S. 109-118.

Saunders, Thomas C./Ishimaki, Kensaku: "Learner Attitudes of L2-Engaged Extensive Watching Versus Extensive Reading", in: The Center for ELF Journal 2 (2016), Nr. 2, S. 1-14.

Schaak, Jessica: Lee Daniels The Butler. Unterrichtsmodell. Paderborn 2016.

Schmidt, Kristina: "Typisch russisch vs. typisch deutsch? Der Film 'Na more!' und der Umgang mit Stereotypen im Russischunterricht", in: Praxis Fremdsprachenunterricht - Russisch 2016, H. 6, S. 10-11.

Seo, Eun-mi: "Learning History and Sociocultural Issues Through 'Woman in Gold'", in: STEM Journal 17 (2016), H. 2, S. 47-63.

Seyfarth, Michael: "Der 'Tatort' im studienbegleitenden Deutschunterricht ab B2. Potenziale für heterogene Studierendengruppen im nichtdeutschsprachigen Raum", in: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht 21 (2016), Nr. 1, S. 110-124.

Siepmann, Philipp: "Transcending the Human Mind? Challenges and risks of artificial intelligence", in: Englisch betrifft uns 2016, H. 2, S. 25-29.

Sigurðardóttir, Svanborg þórdís: Warum sind Filme ein gutes Lehrmittel im Fremdsprachenunterricht? MA Thesis, University of Iceland, Reykjavík 2016.

Society for Teaching English through Media (Hrsg.): SAI 2016. STEM-ATEM-ICEM Joint International Conference. Proceedings. Seoul 2016. U.a. sind folgende Artikel enthalten: "Using Moodle in Film-Based English Classes" (Teruhiko Kadoyama); "Raising Intercultural Awareness through Movies" (Jeff Berglund).

Sól, Vanderlice dos Santos Andrade: "O uso de filmes e séries na sala de aula. Da operação 'tapa-buracos' ao despetar do desejo de falar inglês", in: Oliveira, Shirlene Bemfica de/Sól, Vanderlice dos Santos Andrade (Hrsg.): Multiletramentos no ensino de inglês. Experiências da escola regular contemporânea. Ouro Preto 2016, S. 17-41.

Sousa, Bill Bob Adonis Arinos Lima e: Aquisição Vocabular em Língua Estangeira por o Meio de Filmes Legendados. O Uso da Tradução numa Sequência Didática. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza 2016.

Spath, Sieglinde: "Memories for Two and Emotions for All. The feature film 'The Giver' in the EFL classroom", in: Englisch betrifft uns 2016, H. 6, S. 22-29.

Stemmer, Sina: CINELE: La misma luna. Eine Handreichung. Stuttgart 2016.

Struß, Sabine: East Is East. A Film Study. Berlin 2016.

Talaván, Noa/Ibáñez, Ana/Bárcena, Elena: "Exploring collaborative reverse subtitling for the enhancement of written production activities in English as a second language", in: ReCALL 29 (2016), S. 39-58.

Tekin, Inan/Parmaksiz, Ramazan Sükrü: "Impact of Video Clips on the Development of the Listening Skills in English Classes. A Case Study of Turkish Students", in: Journal of Education and Training Studies 4 (2016), Nr. 9, S. 200-208.

Thurn, Benjamin: The Language of Movies. Using Film to Teach Visual Literacy in the EFL Classroom. MA Thesis, Hamline University, Saint Paul 2016.

Vásquez, Vanessa Paola: "Lo pasamos de película", in: Rago, Daniela u.a. (Hrsg.): Creando saberes. Aproximaciones a la didáctica de E/LE en el aula. Roma 2016, S. 123-138.

Vernal Schmidt, Janina: "Komplexe Lernaufgaben zur Förderung interkultureller kommunikativer Kompetenzen im Spanischunterricht der Sekundarstufe II - Ergebnisse einer empirischen Studie", in: Fremdsprachen Lehren und Lernen 45 (2016), H. 1, S. 64-80.

Vernal Schmidt, Janina: "Die novela gráfica 'Arrugas' und deren filmische Adaption für die Analyse von Comic und Film in der Sekundarstufe II nutzen", in: Hispanorama 2016, H. 152, S. 42-54.

Viebrock, Bitta (Hrsg.): Feature Films in English Language Teaching. Tübingen 2016. Folgende Artikel sind enthalten: "Fostering Film Literacy in English Language Teaching" (Britta Viebrock); "The Reflection of Social Rules in 'Australian Rules'" (Britta Viebrock); "Employing Scenic Interpretation in Teaching 'Yolngu Boy'" (Jan-Erik Leonhardt/Britta Viebrock); "'Our' and 'Their' History. The Challenge of Teaching Historical Backgrounds with the Example of 'Rabbit-Proof Fence'" (Eva Wilden); "'Whale Rider'. A Deep Dive into Maori Culture" (Nancy Grimm); "'Wanna See Michael Jackson Dance Moves?' How Popular Culture and Maori Heritage Meet in 'Boy'" (Henriette Dausend); "A Cross-Cultural Perspective on Romantic Love Made in New Zealand. 'My Wedding and Other Secrets'" (Katharina Delius); "'Boy Called Twist'. A Re-Adaptation of 'Oliver Twist' in an Early Post-Apartheid South Africa" (Gabriele Blell/Lina Hartmann/Katharina Wiese); "'I am the Captain of My Soul' - 'Invictus' in the EFL Classroom" (Grit Alter); "Understanding 'Skin' against the Backdrop of South Africa's Pre-1994 Apartheid System. A Time-line Based Teaching Approach" (Matthias Munsch/Teresa Schwehm); "A History of Violence. Productive and Creative Methodology in Teaching '12 Years a Slave'" (Jan-Erik Leonhardt); "Life Is Strange - Life Is Change. 'Dallas Buyers Club' in the EFL Classroom" (Viviane Lohe); "A Broken Oven, a Dysfunctional Family and a Missing Turkey Leg. Thanksgiving in Peter Hedges' 'Pieces of April'" (Maike Grau); "Being Bangladeshi British. On the Situation of First and Second Generation Immigrants in the Film 'Brick Lane'" (Annika Kreft); "Identity, Intercultural Relationships and Growing up in the 1970s. Teaching 'Anita and Me' to Promote Inter- and Transcultural Learning" (Britta Freitag-Hild); "Developing 'Intercultural Communicative Competence' with 'Ae Fond Kiss'" (Marja Zibelius); "'All or Nothing'. Mike Leigh's Film about Deprivation and Redemption in the Advanced English Language Classroom" (Elisabeth Bracker/Helene Decke-Cornill).

Viebrock, Britta: "'The only winning move is not to play'. Mithilfe des Films 'War Games' Gefahren der digitalen (Spiele-)Welt reflektieren", in: Praxis Fremdsprachenunterricht - Englisch 2016, H. 3, S. 15-17.

Vila Baleato, Lito: "La emigración española en el cine. Algunas propuestas para la clase de ELE", in: Bär, Marcus/Bernecker, Walther L./Lüning, Marita (Hrsg.): Interkulturalität und Mehrsprachigkeit. Beiträge zu Sprache, Literatur und Kultur Spaniens und Lateinamerikas. Festschrift zum 75. Geburtstag von Ursula Vences. Berlin 2016, S. 231-245.

Vincent, Joseph: "Course Design for an English Reading Course Using the Novel 'Way of the Peaceful Warrior' With Its Film Adaptation", in: STEM Journal 17 (2016), H. 2, S. 65-82.

Vitucci, Francesco: Ciak! Si sottotitola. Traduzione audiovisiva e didattica del giapponese. Bologna 2016.

Vitucci, Francesco: "Tracking the Features of Japanese Interview through Audiovisual Materials. A Pragmatic Proposal", in: Athens Journal of Philology 3 (2016), Nr. 2, S. 117-130.

Vitucci, Francesco: "La traduzione audiovisiva dei lungometraggi giapponesi come proposta didattica", in: Cervini, Cristiana (Hrsg.): Interdisciplinarità e apprendimento linguistico nei nuovi contesti formativi. L'apprendente di lingue tra tradizione e innovazione. Bologna 2016, S. 136-152.

Vyushkina, Elena: "Legal English through Movies. Development of Professional Communicative Competence", in: Studies in Logic, Grammar and Rhetoric 45 (2016), S. 253-263.

Wediyantoro, Prilla Lukis: "Improving the Speaking Ability of the Students at Public Vocational School 6 Malang, Indonesia, Using Animation Movies As Teaching Media", in: EnJourMe - English Journal of Merdeka 1 (2016), Nr. 1.

Wu, Sujane: "Creating an Effective Learning Environment in an Advanced Chinese Language Course through Film, Poster Presentations, and Multiliteracies", in: Kumagai, Yuri/López-Sánchez, Ana/Wu, Sujane (Hrsg.): Multiliteracies in World Language Education. New York 2016, S. 209-232.

Xiaochen, Xu/Jingbo, Ren/Qinyuan, Ma/Yuhong, Zhu/Chao, Gao: "A Study on the Application of Task-Based English Movie Clips to Listening and Speaking Class in Higher-Vocational College", in: Saudi Journal of Humanities and Social Sciences 1 (2016), S. 222-225.

Yamchi, Roghayeh/Kumar, Vishal: "Comparison of Iranian Monolingual and Bilingual EFL Students' Listening Comprehension in Terms of Watching English Movie with Latinized Persian Subtitles", in: English Language Teaching 9 (2016), H. 5, S. 65-76.

Yang, Linda Hui: "A new model of foreign media sense-making", in: Intercultural Education 27 (2016), S. 151-164.

Yiping, Jing: "An Investigation into the Effects of English Movies on English Listening and Suggestions", in: International Journal of Arts and Commerce 5 (2016), H. 4, S. 47-53.

Yürük, Nurcihan: Film As a 'Multimodal Way' to Improve Learners' Reading Skills and Enhance Cultural Awareness in English Language and Literature Departments. Doctoral Thesis, Hacettepe University, Ankara 2016.

2017

Abrams, Zsuzsanna/Berchtold Schiestl, Simone: "Using Authentic Materials to Teach Varieties of German. Reflections on a Pedagogical Experiment", in: Die Unterrichtspraxis - Teaching German 50 (2017), S. 136-150.

Aliyev, Aydin/Ismayilova, Khayala: "Improving English Writing Skills of Non-Native Undergraduate Learners with the Help of Movies Supported by Online Technologies", in: Journal of Education in Black Sea Region 2 (2017), H. 2, S. 2-16.

Álvarez-Gil, Francisco J./Alonso-Almeida, Francisco: "El cine como herramienta didáctica para la inclusión del elemento cultural en la clase de inglés como lengua extranjera", in: Revista Educação e Linguagens 6 (2017), Nr. 11, S. 44-62.

Andrews, Robert: "An analysis of extracts of 'The Godfather' using speech act theory and its implications for the EFL classroom", in: Acta Humanistica et Scientifica Universitatis Sangio Kyotiensis - Humanities Series 50 (2017), S. 409-430.

Assoni, Ana Carolina Pimenta: A competência comunicativa intercultural e o cinema contemporâneo no ensino de línguas estrangeiras. Dissertação de Mestrado, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo 2017.

Auberg, Anders: Students' perceptions of the use of films in English Language Teaching. Master's Thesis, Høgskolen i Østfold, Fredrikstad 2017.

Aziz, Firman/Fathiyyaturrizqi, Fithry: "Using Movie to Improve Students' Narrative Writing Skill", in: Sundayana, Wachyu/Kurniawan, Eri/Danuwijaya, Ari Arifin (Hrsg.): Proceedings of the Ninth International Conference on Applied Linguistcs (CONAPLIN 9). Dordrecht 2017, S. 207-210.

Bhamare, Yogita: The Teaching of Language Skills through Songs, Film Segments and Video Clips. PhD Thesis, Symbiosis International University, Pune 2017.

Biechele, Barbara: "Wege zu einer 'film literacy' im Unterricht Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Situation, Potenziale und methodische Ansätze", in: Brede, Julia Ricart/Helmes, Günter (Hrsg.): Vielfalt und Diversität in Film und Fernsehen. Behinderung und Migration im Fokus. Münster 2017, S. 193-211.

Bradley, Joff P. N./Hunt, James R./Cole, David R.: "CLIL-Multiliteracies-Multiple Literacies Theory. On the Passage From Active Viewing to Active Filmmaking", in: STEM Journal 18 (2017), H. 2, S. 179-202.

Buffagni, Claudia/Garzelli, Beatrice/Ghia, Elisa: "'La vita è bella' (Benigni 1997) and its subtitled versions in the teaching of L2 English, Spanish and German", in: Language Learning in Higher Education (CercleS) 7 (2017), S. 311-332.

Cravageot, Marie: "L'audiovisuel en classe de français pour parler de la France multiculturelle", in: französisch heute 48 (2017), H. 1, S. 19-23.

Deller, David Charles: "Fiction to Film. Advanced ESL Students Translating Literary Form", in: Humanising Language Teaching 19 (2017), Nr. 3.

Del Olmo, Claire: "L'apprentisage du dialogue d'un extrait de film par des apprenants de FLE. L'effet du lexique des émotions sur les processus cognitifs de mémorisation", in: Francisola - Revue Indonésienne de la Langue et la Littérature Françaises 2 (2017), H. 2, S. 144-152.

Dimopoulou, Georgia: "Subtitling of films as a potential tool in learning Greek as a second or as a foreign language", in: International Journal of Multilingual Education 2017, Nr. 10, S. 8-17.

Etienne, Corinne/Vanbaelen, Sylvie: "Exploring Symbolic Competence. Constructing Meaning(s) and Stretching Cultural Imagination in an Intermediate College-Level French Class", in: L2 Journal 9 (2017), Nr. 2, S. 63-83.

Forchini, Pierfranca: "A multi-dimensional analysis of legal American English. Real-life and cinematic representations compared", in: International Journal of Language Studies 11 (2017), H. 3, S. 133-150.

Fujita, Ryoko: "Comparative Analyses of Films and Textbook Materials Focusing on the Speech Rate and the Readability", in: Teaching English through Movies - ATEM Journal 22 (2017), 71-84.

Gabbrielli, Richard R. P.: "Globalizing the learner. Teaching language, culture, and critical thinking through film", in: Modern English Teacher 26 (2017), H. 3, S. 69-72.

Goctu, Ramazan: "Using Movies in EFL Classrooms", in: European Journal of Language and Literature Studies 8 (2017), S. 121-124.

Gomathi, B. S./Geetha, T. S./Raa, Richard Robert: "A Study of Vocabulary Learning Using Film As a Media - A Case Study of the Undergraduate Engineering Students", in: Veda's Journal of English Language and Literature 4 (2017), Nr. 4, S. 111-117.

Havkic, Amra: "Zwischen Klischee und Kultur. Auswahl und Didaktisierung online verfügbarer Filme", in: DaZ Sekundarstufe 1 (2017), H. 2, S. 16-21.

Hofmann, Judith: Animationsfilme im Englischunterricht. Baltmannsweiler 2017.

Holland, Laura/Adamson, Ted: "Whole Movies and Clips to Promote Focused Listening", in: ORTESOL Journal 34 (2017), S. 53-76.

Hu, Jing: "Teaching Chinese through Film or Teaching Film in Chinese?", in: Journal of Chinese Teaching and Research in the U.S. 2017, S. 19-26.

Hu, M. H./Sun, Y. Y./Li, Z. Y.: "Using Films to Promote Cultural Awareness in an EFL Classsroom", in: Liu, Liguang (Hrsg.): Humanity and Social Science. Proceedings of the International Conference on Humanity and Social Science (ICHSS2016). Singapore 2017, S. 469-475.

Hütten, Madeleine: Prise1! Elle s'appelait Sarah. Filme im Französischunterricht der Sekundarstufe II. Berlin 2017.

Im, Mijin: "A Study on Making Lessons Both Interesting and Necessary Using Captions. With Reference to the Movie 'Brave'", in: STEM Journal 18 (2017), H. 4, S. 17-35.

Iscan, Adem: "Using Films in Vocabulary Teaching of Turkish as a Foreign Language", in: Journal of Education and Training Studies 5 (2017), Nr. 5, S. 27-35.

Iscan, Adem/Karagöz, Beytullah: "The Use of Turkish Films in Teaching Turkish As a Foreign Language. A Sample From 'HababamSinifi'", in: Participatory Educational Research 4 (2017), Nr. 2, S.190-198.

Ismail, Nyak Mutia: "'That's the biggest impact!' Pedagogical Values of Movies in ELT Classrooms", in: Studies in English Language and Education (Syiah Kuala University) 4 (2017), H. 2, S. 216-225.

Junkerjürgen, Ralf/Mayer, Christoph Oliver: "Spannungsanalyse im Französischunterricht. Wirkungsabsichten und Konstruktionsprinzipien des Krimis von Boileau-Narcejac zu Hitchcock", in: Koch, Corinna/Schmitz, Sabine/Lang, Sandra (Hrsg.): Dialogische Krimianalysen. Fachdidaktik und Fachwissenschaft untersuchen aktuelle Repräsentationsformen des französischen Krimis. Frankfurt a.M. 2017, S. 67-99.

Kadoyama, Teruhiko: "Exploring Active Learning Strategies in Film-Based English Classes", in: STEM Journal 18 (2017), H. 2, S. 77-93.

Kadoyama, Teruhiko: "A Longitudinal Study on the Use of Films with Medical Themes in the Classroom", in: Teaching English through Movies - ATEM Journal 22 (2017), 3-16.

Kalma, Rusma: "The Effectiveness of Using Films in the EFL Classroom. A Case Study Conducted at an International University in Thailand", in: Arab World English Journal 8 (2017), Nr. 3, S. 298-301.

Karimzadeh, Pooneh/Ghahroudi, Maryam Rezaei: "English Animation Dubbing Based Techniques and Iranian Intermediate EFL Learners' Nativelike Pronunciation Development", in: International Journal of English Language Education 5 (2017), Nr. 2, S. 1-12.

Kim, Hye Jeong: "How Can We Learn the Request Speech Act? With Reference to 'Cars 2'", in: Teaching English through Movies - ATEM Journal 22 (2017), 31-41.

Kim, Young-Kwang: "Implications of Proper Nouns in Vocabulary Learning. With Reference to the Movie 'Noah'", in: STEM Journal 18 (2017), H. 2, S. 61-76.

Korea Association of Multimedia-Assisted Language Learning (Hrsg.): MMSEE 2017. KAMALL-STEM-KASEE Joint International Conference. Proceedings. Incheon 2017. U.a. sind folgende Artikel enthalten: "Contrasting Real-Life and Film Discourses in Terms of Phonological, Morphosyntactic and Pragmatic Features" (Toshihiko Kobayashi); "Teaching Utopia Through 'Movie Maps' and Project Based Learning" (Joff P. N. Bradley); "Using Movies to Improve Interaction in the College EFL Classroom in Korea" (Mae-Ran Park); "A Trial of Memorizing English Phrases by Means of Movies" (Yuta Okajima); "Using Science Fiction Films in an English Reading Class" (Joseph Vincent); "Using Movies as a Tool in the English Classroom" (Hea-Suk Kim/Yoonjung Cha); "A Study on Transfer of Communicative Intentions with Reference to the Animation, 'The Incredibles'" (Jawon Lee); "A Method to Offer Language Experiences for Language Development Using the Animation Movie, 'Up'" (Yoon-Ah Rho); "Do Visual Images of Movies Help or Hinder Foreign Language Learning?" (Mijin Im); "A Study on Repeated Exposure to Words Using the Animated Movie, 'Zootopia'" (Ji-Hyun Lee).

Kruse, Peter: Prise1! Loin des hommes. Filme im Französischunterricht der Sekundarstufe II. Berlin 2017.

Kuswidyasari, Ratih: "Employing 'Ender's Game' Movie as an Aid in Character Education in EFL Classroom", in: Journal of English Teaching Adi Buana 2 (2017), S. 149-157.

Lee, Andrea Rakushin: "Cross-Cultural Competence. Examining EFL Students' Views of U.S. Holiday Culture Through Film", in: STEM Journal 18 (2017), H. 3, S. 1-27.

Magasic, Michelangelo: "Learning through Watching. Streaming Video in L2 English", in: JALT CALL Journal 13 (2017), Nr. 3, S. 199-209.

Marashi, Hamid/Adiban, Hedieh: "The Effect of Using Short Silent Animations on EFL Learners' Writing", in: English Review - Journal of English Education 5 (2017), Nr. 2, S. 207-216.

Moreno Armenteros, Lucía: El cine como recurso didáctico para enseñar inglés en Educación Primaria (Tercer ciclo). Trabajo de Fin de Grado, Universidad de Jaén 2017.

Nath, Pavithran Ravinthra/Mohamad, Maslawati/Yamat, Hamidah: "The Effects of Movies on the Affective Filter and English Acquisition of Low-Achieving English Learners", in: Creative Education 8 (2017), H. 8, S. 1357-1378.

Nieves Iglesias, Gloria/del Carmen Suñén Bernal, María: "¡Nos vamos de Erasmus! Desarrollar en estudiantes universitarios la competencia intercultural y comunicativa a través de 'Una casa de locos'", in: Hispanorama 2017, H. 155, S. 84-88.

Ogasa, Nicole/Schaar, Torsten: "Handeln zwischen den Kulturen will gelernt sein. Vorstellung eines Unterrichtsmodells zur Entwicklung interkultureller Kompetenz im  Fremdsprachenunterricht", in: Akkramas, Pakini/Funk, Hermann/Traoré, Salifou (Hrsg.): Deutsch als Fremdsprache im Spannungsfeld zwischen Globalisierung und Regionalisierung. Frankfurt a.M. 2017, S. 215-228.

Oh, Sehee: "The Effects of Teaching Formulaic Language on EFL Vocabulary Learning", in: STEM Journal 18 (2017), H. 3, S. 29-49.

Okajima, Yuta: "A Trial of Memorizing English Phrases by Means of Movies", in: MMSEE 2017 KAMALL-STEM-KASEE Joint International Conference. Proceedings. Incheon 2017, S. 87-90.

Oladunjoye, Oluwayomi S.: "Teaching Vocabulary Using Film and Video. The Development of Senior Secondary Students' Registers", in: International Journal of English Language Teaching 5 (2017), Nr. 2, S. 83-90.

Olsson, Sophie: El uso del cine en la enseñanza de ELE. Un estudo cualitativo sobre cómo los profesores de ELE utilizan las películas en el aula. Abschlussarbeit, Ämneslärarprogrammet, Göteborgs Universitet 2017.

Pattinasarany, Sally: "Der Einsatz von deutschen Filmen im Fremdsprachenunterricht der Universitas Indonesia", in: Akkramas, Pakini/Funk, Hermann/Traoré, Salifou (Hrsg.): Deutsch als Fremdsprache im Spannungsfeld zwischen Globalisierung und Regionalisierung. Frankfurt a.M. 2017, S. 339-348.

Qiu, Jiaosheng: "The Effect of English Movies on College English Listening Teaching", in: Theory and Practice in Language Studies 7 (2017), H. 11, S. 1011-1024.

Ramishvili, Marine: Der Film im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Eine qualitative Studie in Georgien zur Erforschung kultureller Lernprozesse. Diss., Universität Bielefeld 2017.

Pérez Sinusía, Yolanda: "Un marco teórico para actividades didácticas con recreaciones fílmicas y televisivas en ELE", in: MarcoELE 2017, Nr. 24.

Pérez Sinusía, Yolanda: "La utilización en el aula de ELE de las recreaciones fílmicas y televisivas. Análisis de materiales didácticos", in: Boletín de ASELE 2017, H. 56, S. 45-71.

Pullmann, Nicolina: "Social criticism on TV. 'Divergent': dystopische Science-Fiction oder eine klassische Coming-of-age-Geschichte?", in: Praxis Fremdsprachenunterricht - Englisch 2017, H. 5, S. 8-11.

Rees, Gordon: "Using Reader's Theater and Movie Scene Re-creation to Develop Presentation Skills", in: Yokkaichi University Journal of Policy Management 16 (2017), H. 2, S. 13-23.

Renberg, Teresa Luck: English film instruction in Swedish EIL middle school classrooms. Using Critical Literacy with film texts. Master's Thesis, Högskolan Dalarna, Falun 2017.

Scherpinski, Anja: "Materialien zur aktiven Spracharbeit am Spielfilm 'Die Welle'", in: DaF-Szene Korea 2017, H. 45, S. 91-115.

Schubert, Anke: "Mit Filmen Fremdes verstehen. Interkulturelles Lernen mit englischsprachigen Spielfilmen", in: Praxis Fremdsprachenunterricht - Englisch 2017, H. 5, S. 12-15.

Schustereder, Stefan: "The alien savage - humans and the Na'vi in 'Avatar'. Eine Einheit zur Analyse der Realisierung der Beziehung zwischen Menschen und Na'vi in James Camerons 'Avatar'", in: Praxis Englisch 2017, H. 3, S. 34-38.

Seo, Eun-mi: "A Study on Enhancing English Proficiency Through Films. Focusing on 'Chef'", in: STEM Journal 18 (2017), H. 4, S. 107-126.

Shing, Soo Ruey/Yin, Lim Kun: "Using Films to Teach Speaking in the ESL Classroom. A Case Study", in: Selangor Humaniora Review 1 (2017), Nr. 1, S. 61-70.

Singerman, Alan/Bissière, Michèle: Le cinéma français contemporain. Manuel de classe. Indianapolis 2017.

Steinbach, Andrea: "One choice can change your life. The novel 'Divergent' in the English classroom", in: Praxis Englisch 2017, H. 3, S. 39-43.

Sun, Fushan: "The Study of Course Design for English Movie Teaching", in: Research Journal of English Language and Literature 5 (2017), Nr. 3, S. 791-795.

Sung, Tae-Soo: "On Using Films to Develop Students' Reading Skills in the MALL Classes", in: Journal of the Korea Society of Computer and Information 22 (2017), H. 11, S. 135-141.

Takanori, Aida: "How Does Learning English Through Films Reduce Learners' Anxiety?", in: Teaching English through Movies - ATEM Journal 22 (2017), 153-165.

Topf, Silke/Waldeier-Odenthal, Elke: "Partir avec Paula. Wie verfasse ich ein Portrait? - Texte schreiben lernen durch die Arbeit mit Modelltexten", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Französisch 2016, H. 149, S. 18-25.

Tylová, Michaela: Using a Film Adaptation of a Literary Work in Class, Exemplified by the Film 'Das Fliegende Klassenzimmer'. Diplomová práce, Technická Univerzita v Liberci, Liberec 2017.

Vermeulen, Anna/Ibáñez Moreno, Ana: "Audio Description as a Tool to Enhance Intercultural Competence", in: Deconinck, Julie/Humblé, Philippe/Sepp, Arvi/Stengers, Hélène (Hrsg.): Towards Transcultural Awareness in Translation Pedagogy. Zürich 2017, S. 133-153.

Vila Baleato, Lito: "La emigración española en el cine. Algunas ideas para la clase de ELE. De 'Vente a Alemania, Pepe' a 'Perdiendo el norte'", in: Hispanorama 2017, H. 156, S. 28-36.

Vincent, Joseph: "Case Study. Advanced English Reading Course Using Science Fiction Films and Stories", in: International Journal of Foreign Studies 10 (2017), H. 1, S. 87-109.

von Tschilschke, Christian/Abendroth-Timmer, Dagmar: "Zuschauerlenkung im Kriminalfilm am Beispiel des französischen Justizthrillers 'Omar m'a tuer' (2011) von Roschdy Zem", in: Koch, Corinna/Schmitz, Sabine/Lang, Sandra (Hrsg.): Dialogische Krimianalysen. Fachdidaktik und Fachwissenschaft untersuchen aktuelle Repräsentationsformen des französischen Krimis. Frankfurt a.M. 2017, S. 253-303.

Wagner, Adrian: "Use of Movies and Television Resources in English Classes at Asia University", in: CELE Journal 25 (2017), S. 76-98.

Warsi, M. J.: "Toward A More Effective Pedagogy. Film As A Pedagogical Tool For Teaching South Asian Languages", in: TFLTA Journal 6 (2017), S. 22-28.

Wiedner, Jennifer: Über das interkulturelle Potenzial des französischen Spielfilms am Beispiel von 'L'auberge espagnole'. Magisterarbeit, Universität Wien 2017.

Wilts, Johannes: "'Le Havre' von Aki Kaurismäki - eine Flüchtlingsgeschichte gegen die 'Scheißrealität'", in: französisch heute 48 (2017), H. 1, S. 5-9.

Yang, Jingyu: "A Brief Analysis on Original English Movie Application to English Listening Teaching at Vocational Colleges", in: English on Campus 2017, H. 21, S. 48-49.

 

                                                   

Teil 1: 1970 bis 1991

Teil 2: 1992 bis 1999

Teil 3: 2000 bis 2003

Teil 4: 2004 bis 2006

Teil 5: 2007 bis 2008

Teil 6: 2009 bis 2011

Teil 7: 2012 bis 2013

Teil 8: 2014 bis 2015

Teil 10: 2018 bis 2019

Teil 11: 2020 bis 2021

Teil 12: 2022 bis 2023

Teil 13: 2024