Bibliografie 'Spielfilme im
Fremdsprachenunterricht'
Teil 12: 2022 bis 2023
Alghamdi, Rasha Salem S.: Using Movie Clips to Understand Vivid-Phrasal Idioms' Meanings. PhD Thesis, University of South Florida, Tampa 2022.
Alsina Naudi, Anna: "Beyond the Crime Scene. Designing a Criminalistic Module in a Legal Spanish Course", in: L2 Journal 14 (2022), Nr. 3.
Arendt, Christine: "Kampf gegen das Vergessen. Der Film 'Im Labyrinth des Schweigens' im DaF-Unterricht", in: Schaar, Torsten/Altal, Mahasen/Wen, Chang Shi (Hrsg.): Fokus DaF/DaZ. Gegenwärtige Tendenzen in Forschung und Lehre. Bd. 2. Berlin 2022, S. 459-488.
Arendt, Christine: "Medienwechsel und Medienverbund im DaF-Unterricht am Beispiel von 'Das schweigende Klassenzimmer' von Dietrich Garstka und Lars Kaume. Von Solidarität und Verrat sowie der Sprache der DDR", in: Arendt, Christine/Lay, Tristan/Wrobel, Dieter (Hrsg.): Medienwechsel und Medienverbund. Literaturadaptionen und polymediale Textnetze im Kontext Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. München, 2022, S. 23-40.
Badstübner-Kizik, Camilla: "'Heidi' - endlessly revisitable? Ein langlebiger Medienverbund mit fremdsprachendidaktischem Potenzial", in: Arendt, Christine/Lay, Tristan/Wrobel, Dieter (Hrsg.): Medienwechsel und Medienverbund. Literaturadaptionen und polymediale Textnetze im Kontext Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. München, 2022, S. 157-182.
Badstübner-Kizik, Camilla: "'It don't mean a thing, if it ain't got that swing' - Filme, Musik, Geschichte(n), Erinnerung und Deutsch als Fremdsprache", in: Gültekin-Karakoç, Nazan/Fornoff, Roger (Hrsg.): Beruf(ung) DaF/DaZ. Festschrift zum 65. Geburtstag von Prof. Dr. Uwe Koreik. Bd. 2, Göttingen 2022, S. 77-93.
Bakken, Anja Synnøve: "Introducing Critical Literacy and Multimodal Perspectives into Film Pedagogies for the EAL Classroom", in: Diamantopoulou, Sophia/Ørevik, Sigrid (Hrsg.): Multimodality in English Language Learning. New York 2022, S. 85-98.
Baldzhi, Ramiz: Lights, camera, action! Movies and active methodologies as a way of promoting spontaneous use of L2 in the classroom. Trabajo Fin de Máster, Universidad de Zaragoza 2022.
Bausells-Espín, Adriana: "Audio Description as a Pedagogical Tool in the Foreign Language Classroom. An Analysis of Student Perceptions of Difficulty, Usefulness and Learning Progress", in: Journal of Audiovisual Translation 5 (2022), Nr. 2, S. 152-175.
Çakir, Ismail: "TV serials and movies to boost intercultural communicative competence in Turkish EFL context", in: International Journal of Applied Linguistics 32 (2022), S. 397-410.
Carlotti, Elvira: "La mediazione nella classe di Italiano L2. Un'esperienza didattica su un testo cinematografico", in: Bartoli Kucher, Simona/Iurlano, Fabrizio (Hrsg): Quo vadis, italiano 2020? Letteratura, cinema, didattica e fumetti. Literatur, Film, Didaktik und Comics. Scenari multimodali e transdisciplinari. Multimodale und transdisziplinäre Konstellationen. Berlin 2022, S. 237-248.
Cerezo Merchán, Beatriz/Reverter Oliver, Beatriz: "Proyecto de investigación PluriTAV. Estudio cuasiexperimental de la aplicación de una secuencia didáctica centrada en el desarrollo de la competencia plurilingüe y pluricultural", in: Revista de Lenguas para Fines Específicos 28 (2022), Nr. 2, S. 101-132.
Chaya, Piyaporn: "Movie Exploratory Study for Appropriate Cultural Contents for Enhancing Thai EFL Students' English-Speaking Skills and Intercultural Communicative Competence", in: Asian Social Science and Humanities Research Journal 4 (2022), Nr. 1, S. 1-14.
Constantinou, Elis Kakoulli: "Digital Mediation in English for Specific Purposes Through the Use of Today's Favourite: Netflix", in: Meiselwitz, Gabriele et al. (Hrsg.): HCI International 2022 - Late Breaking Papers. Interaction in New Media, Learning and Games. Proceedings. Cham 2022, S. 320-330.
Di Rosa, Rossella: "Enhancing Foreign Language Learning and Interaction Inside and Outside the Classroom through Video Streaming Services", in: TILCA - Teaching Italian Language and Culture Annual 2022, S. 4-10.
Escobar, Mª. Ángeles/Vermeulen, Anna: "Textos multimodales y tareas de traducción en español como lengua extranjera. La adquisición del clítico 'se' por parte de adultos de habla holandesa. Multimodal texts and translation tasks in Spanish foreign language. The acquisition of clitic 'se' by Dutch-speaking adults", in: Estudios Humanísticos. Filología 44 (2022), S. 45-65.
Falbe de Altez, Ruth: "Drei Geschichten zum Thema Migration. Handlungsstränge, Szenen und Figuren im Spielfilm 'Adú' analysieren", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Spanisch 2022, H. 78, S. 9-15.
Felten, Vanessa: An Audiovisual Media-Based Curriculum for an Intermediate German Language Course. Design, Implementation, and its Effect on Listening Comprehension. PhD Thesis, Purdue University, West Lafayette 2022.
Giesen, Hans: "Erfahrungsbericht und unterrichtsdidaktische Anmerkungen zum DEFA-Film 'Der Untertan' (1951) von Wolfgang Staudte", in: Arendt, Christine/Lay, Tristan/Wrobel, Dieter (Hrsg.): Medienwechsel und Medienverbund. Literaturadaptionen und polymediale Textnetze im Kontext Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. München, 2022, S. 58-70.
Hernandorena Lazkano, Julene: Enhancing English Pronunciation and Determining Foreign Language Anxiety Levels through a Dubbing Project. Trabajo Fin de Máster, Universidad Pública de Navarra, Pamplona 2022.
Hu, Nan/Li, Shuyi/Li, Luna/Xu, Hui: "The Educational Function of English Children's Movies From the Perspective of Multiculturalism Under Deep Learning and Artificial Intelligence", in: Frontiers in Psychology 12 (2022), article 759094.
Killick, Natalie: Second/Foreign Language Learners and Narrative Film Comprehension. An Intercultural Reception Study. PhD Thesis, University of Western Ontario, London 2022.
Kim, Hye Jeong: "A Suggestion on Using Animated Movie as Learning Materials for University Liberal Arts English Classes", in: International Journal of Advanced Culture Technology 10 (2022), Nr. 2, S. 98-105.
Kovácová, Michaela/Jurková, Veronika: "Deutschlernen durch bewegte Bilder? Zum Einsatz audiovisueller Medien im Sekundarbereich II in der Slowakei aus der Perspektive der Lehrenden", in: Studia Germanistica 30 (2022), S. 113-126.
Kuze, Kyoko: "Using a Film Adaptation of a Literary Work in Online Teaching. A Practice in Online Business English Courses at a University", in: Conaway, Patrick/Iske, Duncan (Hrsg.): PanSIG Journal 2021. Selected articles from the 2021 PanSIG Conference. Tokyo 2022, S. 8-13.
Lee, Soyoung/Suh, Young-Mee: "Utilizing Disney Films in the EFL Classroom. Enhancing Students' Critical Literacy Skills with Animation", in: Modern English Education 23 (2022), H. 1, S. 1-14.
Martín-Gascón, Beatriz: "El lenguaje del amor, de la seducción y del engaño en 'Mujeres al borde de un ataque de nervios'. Una propuesta didáctica en clase de ELE", in: DobleLe - Revista de Lengua y Literatura 8 (2022), S. 112-136.
Martín-Gascón, Beatriz: "O sentimento de solidão e abandono em 'A flor do meu segredo', de Almodóvar. Uma unidade didática para a classe de ELE", in: Fórum Linguistico 19 (2022), S. 7870-7894.
Menke, Michael: "Geschichten in Filmen", in: DaF-Szene Korea 2022, H. 55, S. 49-56.
Paran, Amos: "Triangulating novel, film, and critique. Reading Forster's 'Maurice'", in: Lütge, Christiane (Hrsg.): Foreign Language Learning in the Digital Age. Theory and Pedagogy for Developing Literacies. London 2022, S. 91-104.
Rho, Yoon-Ah: "A Study on the Use of Preferable Textual Enhancement Techniques from L2 Learners in the Movie 'Before Sunset'", in: Journal of English Teaching through Movies and Media 23 (2022), Nr. 2, S. 41-53.
Sánchez Auñón, Estefanía/Boussif, Imad: "Theoretical Overview on the Inclusion of Cinema in the Teaching of French as a Foreign Language", in: Innovation in Language Learning. 15th International Conference. Proceedings. Bologna 2022.
Sanz-Moreno, Raquel: "L'écriture en français à travers l'appréhension d'un nouveau genre textuel: l'audiodescription", in Cédille - Revista de estudios franceses 2022, Nr. 22, S. 455-473.
Schaar, Torsten: "Der Erinnerungsort 'Berliner Mauer - Deutsche Teilung' im Spielfilm 'Der Tunnel'. Zur Schulung historischer Kompetenzen künftiger DaF-Lehrkräfte an der German Jordanian University", in: Schaar, Torsten/Altal, Mahasen/Wen, Chang Shi (Hrsg.): Fokus DaF/DaZ. Gegenwärtige Tendenzen in Forschung und Lehre. Bd. 2. Berlin 2022, S. 423-458.
Smith, Eliza Jane: "Teaching Francophone and French Cultures through Project-Based Learning", in: Chevant-Aksoy, Aurélie/Corbin, Kathryne Adair (Hrsg.): Culture and Content in French. Frameworks for Innovative Curricula. Amherst 2022, S. 145-175.
Schmitz, Dieter Hermann: Roman, Rock, Comic und Film. Innovative Ansätze in der auslandsgermanistischen Literaturdidaktik. Joensuu 2022.
Torralba, Gloria/Baños, Rocío/Marzà, Anna: "Audio description and plurilingual competence. New allies in language learning?", in: in: Revista de Lenguas para Fines Específicos 28 (2022), Nr. 2, S. 165-180.
Van Horn, Kyle R.: "Design for a Literature and Film Course Using a Mixed (Learner and Teacher-Centered) Approach", in: Journal of English Teaching through Movies and Media 23 (2022), Nr 4, S. 26-46.
Viebrock, Britta: "From slum kid to queen of chess. Inszenierungen einer Lebensgeschichte in verschiedenen Textsorten untersuchen", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 2022, H. 179, S. 40-46.
Vu, Danh Cong/Lian, Andrew-Peter/Siriyothin, Peerasak: "Integrating Natural Language Processing and Multimedia Databases in CALL Software. Development and Evaluation of an ICALL Application for EFL Listening Comprehension", in: CALL-EJ 23 (2022), Nr. 3, S. 41-69.
Wood-Borque, Paula: "Compiling a Corpus of Audiovisual Materials for EFL Learning. Selection, Analysis, and Exploitation", in: Profile - Issues in Teachers' Professional Development 24 (2022), Nr. 1, S. 125-141.
Baek, Ji-Yeon/Rha, Kyeong-Hee: "Using English Films for Teaching British-American Culture in the College Setting. A Case Study", in: Studies in Linguistics 66 (2023), S. 283-309.
Bausells Espín, Adriana: "Pronominal verb production in intersemiotic and interlingual translation in students of Spanish as a foreign language. A descriptive study", in: Ariño Bizarro, Andrea/López Cortés, Natalia/Padscual, Daniel (Hrsg.): En torno al lenguaje. Nuevas aportaciones al estudio lingüístico. Zaragoza 2023, S. 269-302.
Beirne, Denver: "Multimodal Movie Reviews for the EFL Classroom", in: Osaka JALT Journal 10 (2023).
Beyer, Dirk: "A magizoologists' conference on fantastic beasts. Ein Zaubertier und seine Eigenschaften per digital tool präsentieren", in: Der femdsprachliche Unterricht - Englisch 2023, H. 185, S. 10-16.
Blume, Otto-Michael: "À l'ombre de la Ville-lumière. Im Film 'Sous les étoiles de de Paris' Schattenseiten der Stadt beleuchten", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Französisch 2023, H. 186, S.30-36.
Böing, Maik: "On est des amis ++. Bedeutungskonstruktion von Rollenbildern im Film 'Close'", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Französisch 2023, H. 185, S. 17-23.
Burger, Günter: "Audiovisuelle Medien mit intralingualen Untertiteln im fremdsprachlichen Unterricht - ein Review der empirischen Forschung seit 2011/2012", in: Zeitschrift für Romanische Sprachen und ihre Didaktik 17 (2023), H. 1, S. 37-59. (Der Aufsatz kann hier als pdf-Datei heruntergeladen werden!)
Giampieri, Patrizia: "Strategies for online teaching. The pedagogical potential of film taboo language in ESL classes", in: Transletters. International Journal of Translation and Interpreting 1 (2023), Nr. 7, S. 9-34.
Howell, Peter: "Teaching English with Tim Burton's 'Batman'. A Comic-book Supplementation of the Three-Block Movie-English Method", in: Hiroshima Studies in Language and Language Education 26 (2023), S. 31-44.
Ibáñez Moreno, Ana/Vermeulen, Anna: "El Uso de los Verbos Pronominales en Español por Estudiantes Belgas Flamencos. Análisis a través de la Audiodescripción como Herramienta Didáctica", in: Revista Signos 56 (2023), Nr. 113, S. 441-461.
Kovácová, Michaela: Filmarbeit im DaF-Unterricht und ihr Status an Gymnasien in der Slowakei. Münster 2023.
Lin, Peiyuan/Hong, Mei: "Analysis of Research Papers on the Use of English Movies in Chinese Senior High School English Teaching in the Past Three Years", in: Journal of Educational Technology Development and Exchange 16 (2023), Nr. 1, S. 24-48.
Petillo, Mariacristina: "The use of subtitles in foreign language teaching. Exploring some sociolinguistic, cultural and translation features", in: Translation and Translanguaging in Multilingual Contexts 9 (2023), S. 239-260.
Sánchez-Auñón, Estefanía/Férez-Mora, Pedro Antonio/Monroy-Hernández, Fuensanta: "The use of films in the teaching of English as a foreign language. A systematic literature review", in: Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education 8 (2023), article 10.
Sanz Moreno, Raquel: "Audiodescripción y competencia intercultural en clase de francés como lengua extranjera. Una experiencia docente", in: Hikma 22 (2023), Nr. 1, S. 95-122.
Sheffrin, Alexander: "Student Learning Attitudes in Voice-Over and Role-Play Film Projects", in: Osaka JALT Journal, 10 (2023).
Simón, Yessy Villavicencio/Melian, Ivan Gabriel Grajales: "Atividades comunicativas para trabalhar com filmes cubanos. Uma experiência na sala de aula de Espanhol como Língua Estrangeira", in: Revista EntreLinguas 9 (2023), article e23010.
Sommerfeldt, Kathrin: CINELE. Madres paralelas. Eine Handreichung. Stuttgart 2023.
Swamy D, Premila: "'Lunana: A Yak in the Classroom' as a Text in the English Language Classroom", in: FORTELL 2023, Nr. 46, S. 57-66.
Zheng, Huanmin: "English Movie Autonomous Learning to Improve Students' English Literacy from the Perspective of STEAM", in: Lecture Notes on Language and Literature 6 (2023), Nr. 10, S. 40-46.