Bibliografie 'Spielfilme im

Fremdsprachenunterricht'

Teil 3: 2000 bis 2003


2000-2001  2002-2003

Teil 1: 1970 bis 1991

Teil 2: 1992 bis 1999

Teil 4: 2004 bis 2006

Teil 5: 2007 bis 2008

Teil 6: 2009 bis 2011

Teil 7: 2012 bis 2013

Teil 8: 2014 bis 2015

Teil 9: 2016 bis 2017

Teil 10: 2018 bis 2019

Teil 11: 2020 bis 2021

Teil 12: 2022 bis 2023

Teil 13: 2024

2000

Alonso-Cortés Fradejas, María Dolores: "La voz en el cine. Propuesta de actividades para mejorar las capacidades expresivas orales de los estudiantes de ELE", in: Franco Figueroa, Mariano/Soler Cantos, Cristina/de Cos Ruiz, Javier/Rivas Zancarrón, Manuel/Ruiz Fernández, Francisco (Hrsg.): Actas del X congreso internacional de ASELE. Nuevas perspectivas en la enseñanza del español como lengua extranjera. Cádiz 2000. Bd. 1, S. 65-72.

Amenós Pons, José: "Largometrajes en el aula de ELE. Algunos criterios de selección y explotación", in: Franco Figueroa, Mariano/Soler Cantos, Cristina/de Cos Ruiz, Javier/Rivas Zancarrón, Manuel/Ruiz Fernández, Francisco (Hrsg.): Actas del X congreso internacional de ASELE. Nuevas perspectivas en la enseñanza del español como lengua extranjera. Cádiz 2000. Bd. 2, S. 769-783.

Augustin, Matthias: "'Lola rennt' im Deutschunterricht", in: DaF-Szene Korea 2000, H. 12.

Boku, Mariko: "The Effects of Schema Building Tasks on Movie Comprehension", in: Teaching English through Movies - ATEM Journal 5 (2000), S. 33-46.

Bush, Michael D.: "Digital Versatile Disc (DVD). The New Medium for Interactive Video", in: CALICO Journal 17 (2000), S. 453-474.

Chapple, Lynda/Curtis, Andy: "Content-based instruction in Hong Kong. Student responses to film", in: System 28 (2000), S. 419-433.

Choi, Taehee: "Educational Efficacy of Weekly Movie Class", in: Journal of the Pan-Pacific Association of Applied Linguistics 4 (2000), S. 306-315.

Cuesta Estévez, Gaspar J.: "El español coloquial y el cine actual. Una experiencia práctica", in: Franco Figueroa, Mariano/Soler Cantos, Cristina/de Cos Ruiz, Javier/Rivas Zancarrón, Manuel/Ruiz Fernández, Francisco (Hrsg.): Actas del X congreso internacional de ASELE. Nuevas perspectivas en la enseñanza del español como lengua extranjera. Cádiz 2000. Bd. 2, S. 861-867.

D'Alessio, Germana: Deutsche Spielfilme der neunziger Jahre. Arbeitsheft für den Unterricht. München 2000.

Donley, Kate M.: "Film for Fluency", in: English Teaching Forum 38 (2000), H. 2, S. 24-27.

Gareis, Elisabeth/Allard, Martine S./Gill, Susan/Saindon, Jacqueline J.: A Novel Approach: Field of Dreams. A Teacher Resource Book. Ann Arbor 2000.

Grindhammer, Lucille: "'The Ballad of the Sad Café'. A Recent Filmed Version of an American Classic - Activities and Exercises", in: Englisch betrifft uns 2000, H. 2, S. 13-19.

Holden, William R.: "Making the most of movies: keeping film response journals", in: Modern English Teacher 9 (2000), H. 2, S. 40-46.

Kasper, Loretta F.: "Film Imagery. A Visual Resource for Clarifying Content and Developing Academic Writing Skill", in: Kasper, Loretta F. (Hrsg.): Content-Based College ESL Instruction. Mahwah, New Jersey 2000, S. 122-134.

Kasper, Loretta F.: "The Imagery of Rhetoric. Film and Academic Writing in the Discipline-Based ESL Course", in: Teaching English in the Two-Year College 28 (2000), S. 52-59.

Kepser, Jutta: "'lola rennt' - Möglichkeiten zum Einsatz im DaF-Unterricht", in: Info DaF - Informationen Deutsch als Fremdsprache 27 (2000), S. 617-629.

Lee, Soo-Kil: "How to Improve English Ability through Closed Captioning", in: English Language Teaching (Pan-Korea English Teachers Association) 12 (2000), H. 2, S. 47-64.

Leibnitz, Kimiko: "Romeo and Juliet revisited. Der Einsatz der Luhrmann-Verfilmung", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 34 (2000), H. 46, S. 36-38.

Lin, Li-Yun: "The Impact of Repeated Viewings In the Video-Based English Language Classroom", in: Hwa Kang Journal of TEFL 6 (2000), S. 91-110.

Lin, Li-Yun: "Manipulating DVD Technology to Empower Your Teaching" 2000. ERIC Document ED462010.

Lin, Li-Yun: "Motivational and Effective Film Activities for the Language Lab Class" 2000. ERIC Document ED465266.

Liversidge, Gordon: "Multimedia Texts. A Validation Survey of Learners' Perspectives of Captioning", in: Otsuma Women's University Annual Report, Humanities and Social Sciences 32 (2000), S. 79-93.

Liversidge, Gordon: "What Do EFL Students See in Introductory Sequences of Movies", in: Internet TESL Journal 6 (2000), Nr. 3.

Losana Úbeda, José Emilio: "De la realidad a la ficción. Actividades comunicativas para trabajar sobre el cine de Almodóvar", in: Frecuencia L 2000, H. 15, S. 14-17.

Maruniak, Sigrid/Niesser, Claudine: 'L'été meurtrier'. Begleitheft für den Einsatz des originalsprachigen Spielfilms im Französischunterricht. Potsdam: Medienpädagogisches Zentrum Land Brandenburg 2000.

Ott, Alexandra: "Romeo für die MTV-Generation?", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 34 (2000), H. 46, S. 22-26.

Pally, Marcia: "Film & Society. A Course for Analyzing Readings, Writing and Critical Thinking", in: Pally, Marcia (Hrsg.): Sustained Content Teaching in Academic ESL/EFL. A Practical Approach. Boston 2000, S. 158-178.

Peters, Klaus: "Die DVD (digital versatile disc) - ein neues Hilfsmittel für den fremdsprachlichen Unterricht", in: TELL & Call 2000, H.1, S. 6-22.

Porteous-Schwier, Gunthild/Ross, Ingrid: "'Life is but a dream'? Der Film 'Forrest Gump' im Englischunterricht der Jahrgangsstufe 11", in: Neusprachliche Mitteilungen aus Wissenschaft und Praxis 53 (2000), S. 29-38.

Prüfer, Kerstin/Hempel, Bettina: 'Cyrano de Bergerac'. Begleitheft für den Einsatz des originalsprachigen Spielfilms im Französischunterricht. Potsdam: Medienpädagogisches Zentrum Land Brandenburg 2000.

Redfield, Rube: "Eiga Shosetsu as a Source of Massive Comprehensible Input for Japanese EFL Learners", in: The Language Teacher 24 (2000), H. 1, S. 17-19.

Rifkin, Benjamin: "Video in the Proficiency-Based Advanced Conversation Class. An Example from the Russian-Language Curriculum", in: Foreign Language Annals 33 (2000), S. 63-70.

Schneider, Werner: Steven Spielberg: 'Schindler's List'. Ein filmanalytisches Projekt. Berlin 2000.

Schneider, Werner: Steven Spielberg: 'Schindler's List'. Ein filmanalytisches Projekt im Englischunterricht als Möglichkeit für fachintegrierten Ethikunterricht. Eitorf 2000.

Skevington, Tony: "Captioned Video Movies as a Teaching Tool in TESOL", in: Annual Reports of Studies (Bunkyo University Women's College) 44 (2000), S. 139-154.

Stempleski, Susan: "Video in the ESL Classroom. Making the Most of Movies", in: ESL Magazine 3 (2000), H. 2, S. 10-12.

Tatsuki, Donna Hurst: "Developing Film Study Guides", in: Internet TESL Journal 6 (2000), Nr. 3.

Thaler, Engelbert: Monty Python. Unterrichtsmodell. Paderborn 2000.

Vines, Lois D.: "From Film to Reading and Writing. 'L'histoire d'Adèle H.'", in: French Review 73 (2000), S. 539-548.

Wilts, Johannes: "'Au revoir les enfants' als Paradigma eines Emanzipationsprozesses. Ein Unterrichtskonzept für die Sekundarstufe II", in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 47 (2000), S. 55-67.

2001

Alamargot, Gérard: "On connaît la chanson", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Französisch 35 (2001), H. 50, S. 37-41.

Arribas, Gabriela/Landone, Elena: Creía que esto sólo pasaba en las películas. Curso des español en CD-Rom. Madrid 2001.

Bessen, Josef: "Französischunterricht und Filmanalyse. Vorschläge zu einführenden Übungen in die Filmanalyse am Beispiel von Camus' 'Etranger' und seiner Verfilmung durch Visconti", in: Beiträge zur Fremdsprachenvermittlung 2001, H. 38, S. 21-32.

Bruck, Peter: 'The Truman Show'. Ein Film von Peter Weir. Unterrichtshinweise und Kopiervorlagen. Stuttgart 2001.

Bruck, Peter: William Shakespeare's 'Romeo and Juliet'. Regie: Baz Luhrmann. Unterrichtshinweise und Kopiervorlagen. Stuttgart 2001.

Burger, Günter: "Die Leiden eines junior high school misfit. Vorschläge für den Einsatz des Spielfilms 'Welcome to the Dollhouse'", in: Fremdsprachenunterricht 54 (2001), S. 107-112. (Der Aufsatz kann hier als pdf-Datei heruntergeladen werden!)

Carilla, Pilar: "Me gusta el vídeo, me gustas tú", in: Mosaico 2001, H. 7, S. 24-26.

Carreres, Angeles/Lucio, Victoria: "Spielfilme im Selbstlernen. Ein Bericht aus der Praxis", in: Bernecker, Walther L./Vences, Ursula (Hrsg.): Von der traditionellen Landeskunde zum interkulturellen Lernen. Berlin 2001, S. 219-240.

Castón Alonso, Roberto: "'Historias del Kronen'. Un acercamiento al lenguaje juvenil coloquial", in: Martín Zorraquino, María Antonia/Díez Pelegrín, Cristina (Hrsg.): ¿Qué español enseñar? Norma y variación lingüisticas en la enseñanza del español a extranjeros. Actas del XI congreso internacional de ASELE. Zaragoza 2001, S. 781-784.

Chitra, J. Uma/Thiagarajan, A. Ponnambala: "Teaching Writing Skills Through a Silent Movie. An Experiment", in: Indian Journal of Open Learning 10 (2001), H. 1, S. 93-99.

Choi, Ann Y.: "The Film, the Poem, and the Story. Integrating Literature into the Language Curriculum", in: The Korean Language in America 6 (2001), S. 91-98.

Debold, Ute: "Video and film in the English classroom", in: Fremdsprachenunterricht 54 (2001), S. 88-93.

Edasawa, Yasuyo/Yoshimura, Machiko/Imai, Yumiko/Nishikawa, Kuniko: "Effects of Controlled-Speech Rate in Video Materials for Listening Comprehension Practice", in: White, Jim (Hrsg.): FLEAT IV. The Fourth Conference on Foreign Language Education and Technology. Proceedings. Miki-shi 2001, S. 227-236.

Fäcke, Christiane: "Karim Dridi: 'Bye, bye!'. Cinéma beur als Gegenstand des Französischunterrichts", in: Fremdsprachenunterricht 54 (2001), S. 113-117.

Farrell, Peter J.: "Authentic Video Scenes for Low-level Students", in: The Language Teacher 25 (2001), H. 4, S. 30-31.

Fluitt-Dupuy, Jan: "Teaching Argumentative Writing Through Film", in: TESOL Journal 10 (2001), H. 4, S. 10-15.

Frenken, Wiltrud/Luz, Angela/Prischtt, Brigitte: American Beauty. Unterrichtsmodell. Paderborn 2001.

Furstenberg, Gilberte/Levet, Sabine/English, Kathryn/Maillet, Katherine: "Giving a Virtual Voice to the Silent Language of Culture: The Cultura Project", in: Language Learning & Technology 5 (2001), Nr. 1, S. 55-102.

Garçon, Jacqueline: "Novels and Films in the Elementary School Foreign Language Class", in: Journal of the Imagination in Language Learning and Teaching 6 (2001), S. 46-53.

Grünert, Frank: "Film im DaF-Unterricht. Zwei praktische Beispiele", in: Deutsch als Fremdsprache in Korea 2001, H. 8, S. 19-41.

Hansen, Betsy: "Great Scenes from Movies for Role-play", in: Språk og Språkundervisning 34 (2001), H. 4, S. 25-28.

Henry, Catherine: "Du français par le cinéma", in: Les Cahiers de l'ASDIFLE 12 (2001), S. 83-85.

Hildebrand, Jens: Film. Ratgeber für Lehrer. Köln 2001 (Aktualisierte Auflage: 2006).

Imrie, Andrew: "British Film. A Content-Based Language Course", in: Journal of Kanda University of International Studies 13 (2001), S. 383-402.

Ju, Yang-Don: "Designing Curriculums Using Movies to Strengthen English Listening Comprehension Skills", in: STEM Journal 2 (2001), H. 1, S. 127-152.

Kasper, Loretta F./Singer, Robert: "Unspoken Content. Silent Film in the ESL Classroom", in: Teaching English in the Two-Year College 29 (2001), S. 16-31.

Katchen, Johanna E.: "Some Ideas for Using Movie Openings", in: Video Rising (JALT Video Special Interest Group Newsletter) 13 (2001), Nr. 2, S. 3-6.

Knee, Adam: "Feature Films in Language Teaching. Possibilities and Practical Problems", in: Bräuer, Gerd (Hrsg.): Pedagogy of Language Learning in Higher Education. An Introduction. Westport 2001, S. 143-154.

Lawrenz, Yasuko: "Issues to Consider in Using Modern Films in Language Teaching", in: Journal of Osaka Jogakuin Junior College 31 (2001), S. 347-355.

Lee, Tae-Hyung: "Class Implementation of Listening Comprehension Using English CC Movies with Korean Open Subtitle", in: The New Studies of English Language & Literature 20 (2001), S. 183-202.

Lee, Yong-eun: "The Patriarchal Scenes & Narratives of Orson Welles' 'Othello' and the Pedagogical Use of the Adapted Films", in: Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics 5 (2001), S. 137-151.

Leibnitz, Kimiko: "DVD - die Möglichkeiten eines neuen Mediums", in: Der fremdprachliche Unterricht - Englisch 35 (2001), H. 50, S. 62-63.

Lin, Li-Yun: "Learner-centered Activities from the DVD-format 'Crouching Tiger, Hidden Dragon'" 2001. ERIC Document ED466097.

Lucantonio, Damian: "Movies, models, scaffolding and speaking", in: Josai International University Journal 9 (2001), H. 1, S. 93-104.

Lucantonio, Damian: "Using Movies to Teach Speaking", in: Long, Robert/van Troyer, Gene/Lane, Keith/Swanson, Malcolm (Hrsg.): On JALT2000 - Towards the New Millenium. Tokyo 2001, S. 257-264.

Martín Esgueva, J. Ramón: "Buñuel, Lorca, Dalí y el siglo XX español en el aula de E/LE", in: Cuadernos Cervantes de la Lengua Española 2001, H. 31, S. 30-38.

Meyer, Andrea: "Filme im Russischunterricht", in: Fremdsprachenunterricht 54 (2001), S. 117-121.

Miyake, Carolyn: "Movies in English-Language Teaching. Building an EFL Course around a Feature-Length Film. Part Two", in: Bulletin of Seian University of Art and Design 7 (2001), S. 42-55.

Müller, Karla/Schmedemann, Uwe: Paul Austers 'Smoke'. Fächerverbindender Unterricht Deutsch-Englisch. Stuttgart 2001.

Neumann, Christian: "'Le cinéma français' auf der Sekundarstufe II. Ein Internetprojekt in einem Leistungskurs Französisch", in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 48 (2001), S. 63-69.

Paek, Jiwon: "Cultural Awareness Through Movies", in: Korea TESOL (Hrsg.): KOTESOL Proceedings 2000. Casting the Net. Diversity in Language and Learning. Taejon 2001, S. 155-162.

Park, Hee-Kyung: "Arbeit mit Spielfilmen am Beispiel von 'Angst essen Seele auf'", in: Deutsch als Fremdsprache in Korea 2001, H. 9, S. 81-102.

Peiffer, Véronique: "¿Cómo optimizar la utilización de una película en el laboratorio multimedia? Un enfoque innovador para la enseñanza del español lengua extranjera", in: Martín Zorraquino, María Antonia/Díez Pelegrín, Cristina (Hrsg.): ¿Qué español enseñar? Norma y variación lingüisticas en la enseñanza del español a extranjeros. Actas del XI congreso internacional de ASELE. Zaragoza 2001, S. 881-885.

Planchenault, Gaelle: "Trois visions de 'Delicatessen'", in: Le Français dans le monde 2001, H. 316, S. 46.

Rose, Kenneth R.: "Compliments and compliment responses in film. Implications for pragmatics research and language teaching", in: IRAL - International Review of Applied Linguistics 39 (2001), S. 309-326.

Rössler, Andrea: "Hola, ¿estás sola? - Una película de Icíar Bollaín en la clase de español", in: Hispanorama 2001, H. 93, S. 124-130.

Santos Gargallo, Isabel/Santos Gargallo, Alfonso: De cine. Cuaderno de actividades. Fragmentos cinematográficos para el aula E/LE. Madrid 2001 (mit Video, später mit DVD).

Schwarzmann, Hans-Dieter/Spaeth-Goes, Judith: Louis Malle: 'Au revoir, les enfants'. Dossier pédagogique. Stuttgart 2001.

Shim, Rosa Jinyoung: "Teaching English through Movies. How to Do It the Communicative Way", in: STEM Journal 2 (2001), H. 2, S. 129-154.

Stempleski, Susan/Tomalin, Barry: Film. Oxford 2001.

Stephens, Julie L.: "Teaching Culture and Improving Language Skills through a Cinematic Lens. A Course on Spanish Film in the Undergraduate Spanish Curriculum", in: ADFL Bulletin 33 (2001), H. 1, S. 22-25.

Summerfield, Ellen/Lee, Sandra: Seeing the Big Picture. Exploring American Cultures on Film. Yarmouth 2001. (Veränderte Neuauflage: Seeing the Big Picture. A Cinematic Approach to Understanding Cultures in America. Ann Arbor 2006).

Takase, Fumihiro: "Intercultural Communication through Movies. Cultural Analysis Using 'The Matrix'", in: STEM Journal 2 (2001), H. 2, S. 155-161.

Thaler, Engelbert: "DVD im Englischunterricht", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 35 (2001), H. 53, S. 40-41.

Tomei, Joseph: "Using English Accent Exemplars from Film in an English Phonetics and Advanced Pronunciation Class", in: Kumamoto Gakuen University Journal of Language and Literature 8 (2001), H. 2, S. 61-77.

Vacas Hermida, Asunción/Benavente López, Juan Carlos: "El cine en la clase de español. Un ejemplo: Pedro Almodóvar", 2001 (web.archive.org/web/20220123040123/www.tierradenadie.de/articulos/elcine.htm).

Vines, Lois: "Francophone Film: 'Pièces d'identités'", in: AATF National Bulletin 27 (2001/2002), H. 1, S. 21-22.

Weißling, Harald/Yareham, Bob: Video-Ideen für den Englischunterricht. Praktische Anregungen zum Einsatz authentischer Video-Materialien. Klassen 5 bis 13. Berlin 2001.

Wieloch, Stefan: "'Fresa y chocolate' im Spanischunterricht der Jahrgangsstufe 12", in: Hispanorama 2001, H. 91, S. 73-80.

Wilts, Johannes: "Grundzüge einer Spielfilmdidaktik für den Französischunterricht", in: Neusprachliche Mitteilungen aus Wissenschaft und Praxis 54 (2001), S. 210-221.

Zabka, Bernd: "Französisch nach Drehbuch. Landeskunde im fremdsprachlichen Unterricht der 12./13. Klasse", in: Erziehungskunst 65 (2001), S. 415-424.

Zamackas, Antanas: "Zum Einsatz literarischer Verfilmungen im Deutschunterricht für Germanistikstudenten (Hauslektüre)", in: ˇmogus ir ˛odis (Svetimosios kalbos) 3 (2001), H. 3, S. 79-83.

Zamora Pinel, Fausto: "Aplicación del cine a la clase de E/LE", in: Cuadernos Cervantes de la Lengua Española 2001, H. 33, S. 32-36.

2002

Arribas Esteras, Gabriela/Landone, Elena: "'Creía que esto sólo pasaba en las películas'. Un CD-ROM interactivo para la enseñanza del español", in: Gimeno Sanz, Ana María (Hrsg.): Actas del XII congreso internacional de ASELE. Tecnologías de la información y de las comunicaciones en la enseñanza de E/LE. Valencia 2002, S. 439-444.

Begotti, Paola/Serragiotto, Graziano: Quaderni di cinema italiano per stranieri: Nuovo Cinema Paradiso. Perugia 2002.

Benavente, Juan Carlos/Vacas, Asunción: "El cine en la clase de español. Un ejemplo: Pedro Almodóvar", in: Hispanorama 2002, H. 95, S. 28-33.

Ben Avraham, Michèle/Douani, Dany: "'Cyrano de Bergerac'. Un film de Jean-Paul Rappeneau", in: Le Français dans le monde 2002, H. 320, S. 71.

Brusch, Wilfried: "Discovering Shakespeare. A media-integrated approach", in: Finkbeiner, Claudia (Hrsg.): Wholeheartedly English. A Life of Learning. Festschrift for Johannes-Peter Timm. Berlin 2002, S. 267-280.

Burger, Günter: "'Chinatown' - zur Arbeit mit einem Spielfilm auf DVD", in: Neusprachliche Mitteilungen aus Wissenschaft und Praxis 55 (2002), S. 150-155. (Der Aufsatz kann hier als pdf-Datei heruntergeladen werden!)

Calvo Martínez, Sonsoles: "La explotación didáctica de un texto en la clase de E.L.E. El cine", in: Cuadernos de Italia 2002, H. 2, S. 55-78.

Connolly, Mark: "Japan Goes to Hollywood. Using Film to Study Culture and Critical Thinking at the Novice Level", in: CELE Journal 10 (2002), S. 7-25.

Davos, Jennifer Diane: Beyond the Textbook. Films and Film Scripts Use in the University Language Classroom. MA Thesis, University of Toronto 2002.

Díaz Pérez, Juan Carlos: "Del cine y los medios tecnológicos en la enseñanza de español/LE", in: Gimeno Sanz, Ana María (Hrsg.): Actas del XII congreso internacional de ASELE. Tecnologías de la información y de las comunicaciones en la enseñanza de E/LE. Valencia 2002, S. 263-272.

Gardner, David: Evaluating User Interaction With Interactive Video. Users' perceptions of self-access language learning with MultiMedia Movies. Ph.D. Thesis, The Open University, Milton Keynes 2002.

Gill, Mary McVey/Smalley, Deana/Haro, María-Paz: Cinema for Spanish Conversation. Newburyport 2002. (Veränderte Neuauflage 2014).

Glaap, Albert-Reiner/Hartmann-Scheer, Ingrid: "'Gattaca'", in: Glaap, Albert-Reiner/Hartmann-Scheer, Ingrid: Paving the way. Working with texts in grade 11 and beyond. Frankfurt/M. 2002, S. 59-62.

Hagemann, Silke: "Stationenlernen zum Film 'Forrest Gump'", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 36 (2002), H. 57/58, S. 42-47.

Hamilton, Elizabeth C.: "Read the Book or Watch the Movie? 'Der Richter und sein Henker' at the Intermediate Level", in: Die Unterrichtspraxis - Teaching German 35 (2002), H. 2, S. 141-147.

Henry, Catherine: "Etudier les films en version intégrale", in: Le Français dans le monde 2002, H. 320, S. 54-56.

Henry, Catherine: "La grammaire à la fête avec Jacques Tati", in: Le Français dans le monde 2002, H. 324, S. 47.

Kestermann, Thomas: "Identitätsfindung zwischen Fremd- und Selbstbestimmung in 'East is East' (1999)", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 36 (2002), H. 59, S. 25-31.

Kikuchi, Toshikazu: "An Experiment on the Long-Term Effect of Keyword Captions", in: Memoirs of Numazu College of Technology 36 (2002), S. 171-180.

Kim, Eun-Suk: "Spielfilme im Deutschunterricht", in: Deutsch als Fremdsprache in Korea 2002, H. 11, S. 65-77.

King, Jane: "Using DVD Feature Films in the EFL Classroom", in: Computer Assisted Language Learning 15 (2002), S. 509-523.

Lee, Mark D.: "Learning to Let Go. Kieslowski's 'Bleu'", in: French Review 76 (2002), S. 90-97.

Lee Zoreda, Margaret: "Una apreciación de la guía pedagógica de la película, 'Breaking Away'" 2002. ERIC Document ED474023.

Lin, Li-Yun: The Effects of Feature Films upon Learners' Motivation, Listening and Speaking Skills. The Learner-Centered Approach. 2002. ERIC Document ED470811.

Loader, Ned: "Notes on the Use of DVD Film in English as a Foreign Language at University Level", in: Gaikokugo kyoiku ronshu - Studies in Foreign Language Education 24 (2002), S. 353-360.

Lüning, Marita: "'Quiero ser' - ein beeindruckender Film, nicht nur im Spanischunterricht", in: Hispanorama 2002, H. 95, S. 34-36.

Mahout-Orange, Corinne/Van Kerchove, Luc: "'Harry, un ami qui vous veut du bien'. Un film de Dominik Moll", in: Le Français dans le monde 2002, H. 320, S. 69-70.

Mariotti, Cristina: "Dall'immagine al sottotitolo. Strategie d'uso dei materiali audiovisivi nell'insegnamento dell'inglese L2", in: Rassegna Italiana di Linguistica Applicata 34 (2002), H. 1-2, S. 207-213.

Martínez Flor, Alicia/Fernández Guerra, Ana B., "Coursebooks and Films in Foreign Language Teaching. A Pragmatic Approach", in: SELL - Studies in English Language and Linguistics 4 (2002), S. 181-206.

Martos Eliche, Fermín: "El cine en el aula de E/LE. Un enfoque pedagógico por tareas", in: Gómez Asencio, José/Sanchez Lobato, Jesús (Hrsg.): Forma 3. Recursos y técnicas. Alcobendas 2002, S. 53-69.

Médioni, Maria-Alice: "Le cinéma. Saisir les occasions", in: GFEN (Hrsg.): Réussir en langues. Un savoir à construire. Lyon 2002, S. 231-234.

Monfort, Isabelle: "Il cinema come supporto didattico per esprimersi in una lingua straniera", in: Taylor Torsello, Carol/Guerini, Rosalba (Hrsg.): Innovazioni nell'apprendimento linguistico con il supporto del C.L.A. Padova 2002, S. 137-143.

Nelles, Kornelius/Witsch, Karsten: Forrest Gump. Film Analysis. Unterrichtsmodell. Paderborn 2002.

Ostkamp, Ursula: "Rezeptionslenkung im Film - Wahrnehmung und Wirkung filmsprachlicher Mittel", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 36 (2002), H. 57/58, S. 74-83.

Overmann, Manfred: "Travailler à partir d'une séquence vidéo ou d'un film", in: Overmann, Manfred: Multimediale Fremdsprachendidaktik. Frankfurt/M. 2002, S. 181-193.

Peiffer, Véronique: "El cine y las nuevas tecnologías educativas en la clase de ELE. Resultados de una experiencia", in: Gimeno Sanz, Ana María (Hrsg.): Actas del XII congreso internacional de ASELE. Tecnologías de la información y de las comunicaciones en la enseñanza de E/LE. Valencia 2002, S. 37-44.

Puntil, Donata: "Challenging Cultural Stereotypes through Contemporary Italian Films", 2002 (web-archive.southampton.ac.uk/www.llas.ac.uk/resources/paper/1297.html).

Rings, Guido: "Zwischen 'Schicksal', freiem Willen und instinktivem Verhalten. Hybriditätsaspekte und Ansatzpunkte zu deren Vermittlung in Tom Tykwers 'Lola Rennt'", in: GFL-German as a foreign language 2002, H. 1.

Saliés, Tânia Gastão: "Simulation/gaming in the EAP writing class. Benefits and drawbacks", in: Simulation & Gaming 33 (2002), S. 316-329.

Schneider, Werner: "Filmisches Erzählen. Analyse, Deutung, Evaluation", in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 49 (2002), S. 364-368.

Serio, Adalgisa/Sheikh, Anna Maria: "Metodi alternativi per l'insegnamento dell'italiano. Il cinema", in: Tuttitalia 2002, H. 25, S. 14-16.

Shawback, Michael J./Terhune, N. M.: "Online interactive courseware. Using movies to promote cultural understanding in a CALL environment", in: ReCALL 14 (2002), H. 1, S. 85-95.

Straub, Hans: "Language, Culture, and the Feature Film", in: ESL Magazine 5 (2002), H. 6, S. 10-12.

Takase, Fumihiro/Ryu, Young A.: "A Study of Nonverbal Communication Based on Kinesics through Movies. Cultural Comparison among Korea, U.S. and Japan", in: STEM Journal 3 (2002), H. 2, S. 227-243.

Taura, Hideyuki: "Effective Use of DVD Movies in the Classroom in Terms of Modality Effects on L2 Listening Skill Improvement", in: Swanson, Malcolm/McMurray, David (Hrsg.): On PAC3 at JALT2001. A Language Odyssey. Tokyo 2002, S. 315-327.

Yang, Anson: "Science Fiction in the EFL Class", in: Language, Culture and Curriculum 15 (2002), S. 50-60.

2003

Amenós Pons, José: "Cine y literatura para la clase de español", in: Revista del Instituto Cervantes en Italia 2003, H. 4, S. 115-136.

Bachetti, Piero: The Impact of Learning Style on the French Second Language Acquisition of English Speaking Learners Exposed to a French and English Standard and Reversed Subtitled Film. M.Ed. Thesis, University of Windsor 2003.

Beck, Andrea: "Raymond Chandlers 'Big Sleep' (1939) als Projekt. Gattungsgeschichtliche Voraussetzungen - exemplarische Interpretation - Vergleich zweier Verfilmungen", in: Fremdsprachenunterricht 56 (2003), S. 292-294.

Begotti, Paola/Serragiotto, Graziano: Quaderni di cinema italiano per stranieri: La vita è bella. Perugia 2003.

Blume, Antje: Roman Polanski: Macbeth. Unterrichtsmodell. Paderborn 2003.

Breyer, Jutta: "'La vie est un long fleuve tranquille'. Film- und Lehrbucharbeit verknüpft", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Französisch 37 (2003), H. 62, S. 12-17.

Clark, Charles: "The Use of Film Comparisons to Teach about Cultural Stereotypes in the EFL Classroom", in: Multimedia Education 25 (2003), S. 1-14.

Cotten, Randall: "Using Movies in a Content-Based Communication Course. Rationalizations and Implementations", in: Bulletin of Gifu City Women's College 53 (2003), S. 41-46.

Curtis, Andy: "Making the Most of Movies in the ESL Classroom", in: Contact 29 (2003), H. 3, S. 29-32.

Eken, Ali Nihat: "'You've got mail'. A film workshop", in: ELT Journal 57 (2003), S. 51-59.

Fernández Guerra, Ana/Martínez Flor, Alicia: "Requests in Films and in EFL Textbooks. A Comparison", in: ELIA - Estudios de lingüistica inglesa aplicada 4 (2003), S. 17-33.

Fujioka, Mayumi: "Film analysis. A way to raise Japanese EFL learners' sociolinguistic awareness", in: Multimedia Education 25 (2003), S. 15-25.

Götze, Kerstin/Lück-Hildebrandt, Simone: "L'histoire du cinéma français - une approche", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Französisch 37 (2003), H. 62, S. 35-41.

Grindhammer, Lucille: "'Salaam Bombay'. A film about Mumbai", in: Englisch betrifft uns 2003, H. 1, S. 30-36.

Haas, Dorothee/Stock, Niels/Weiß, Susanne: "Unterrichtsbeispiele zu 'Le fabuleux destin d'Amélie Poulain'", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Französisch 37 (2003), H. 62, S. 42-49.

Hadorn-Planta, Deta: "'Kirikou et la sorcière' ou comment joindre la lecture du texte à celle de l'image", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Französisch 37 (2003), H. 62, S. 18-21.

Hasselbach, Hans-Peter/Dickel, Horst (Hrsg.): Screening American Dreams. Ten American Cult Films in the Foreign Language Classroom. Wiesbaden: Hessisches Landesinstitut für Pädagogik 2003.

Hecht, Cordula: "Zum Einsatz des Originalspielfilms 'Rosetta' in der elften Jahrgangsstufe", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Französisch 37 (2003), H. 62, S. 22-25.

Hildebrand, Jens: "Historisches Lernen im Englischunterricht am Beispiel des Spielfilms 'The Remains of the Day'", in: Praxis Schule 5-10 2003, H. 3, S. 22-27.

Höffgen, A. M.: "Deutsche Spielfilme für A level-SchülerInnen - im Unterricht und auch außerhalb", in: Deutsch: Lehren und Lernen 2003, H. 27, S. 11-12.

Ihm, Hee-Jeong: "Study of Motivational Aspects of a Movie CD-ROM-Based Language Instruction", in: Foreign Languages Education 10 (2003), H. 4, S. 191-212.

Jeon, Hyong-ju: Use of Film Dialogues As a Model of Natural Conversation for Developing Conversational Proficieny. M.Ed. Thesis, University of Edinburgh 2003.

Karpinski, Tomasz: "The use of films as a stimulus to learn vocabulary. The importance of pre-viewing and post-viewing tasks", in: Modern English Teacher 12 (2003), H. 1, S. 61-65.

Katchen, Johanna E.: "Teaching a Listening and Speaking Course with DVD Films. Can It Be Done?", in: Liou, Hsien-Chin/Katchen, Johanna E./Wang, Hsu (Hrsg.): Lingua Tsing Hua. A 20th Anniversary Commemorative Anthology. Taipei 2003, S. 221-236.

Kikuchi, Toshikazu: "The Efficacy of Keyword Captions on the Improvement of EFL Students' Listening Comprehension", in: Memoirs of Numazu College of Technology 37 (2003), S. 193-204.

King, Jane: "Using DVD Feature Films in Project-based Learning", in: CALL Review Summer 2003, S. 45-49.

Kleymann, Susanne: "Der Einsatz von Filmen im fremdsprachlichen Deutschunterricht am Beispiel von Tom Tykwers Film 'Lola rennt'", in: dafwerkstatt 1 (2003), H. 1, S. 19-27.

Küster, Lutz: "Die heile Welt der Amélie Poulain. Fremdsprachen- und mediendidaktische Anmerkungen zu einem (sehr) französischen Filmmärchen", in: Abendroth-Timmer, Dagmar/Viebrock, Britta/Wendt, Michael (Hrsg.): Text, Kontext und Fremdsprachenunterricht. Festschrift für Gerhard Bach zum 60. Geburtstag. Frankfurt/M. 2003, S. 203-217.

Kumpf, Adelheid/Schmid, Petra/Stock, Niels: Le fabuleux destin d'Amélie Poulain. Dossier pédagogique. Stuttgart 2003.

Kuttenberg, Eva: "Teaching Foreign Cultural Literacy with Margarethe von Trotta's 'Das Versprechen'", in: Die Unterrichtspraxis - Teaching German 36 (2003), H. 2, S. 135-144.

Liebelt, Wolf: The Language of Film. Fachausdrücke, Interpretationsfragen und Redemittellisten für die Arbeit mit Filmen im Englischunterricht. Hildesheim: Niedersächsisches Landesamt für Lehrerbildung und Schulentwicklung 2003.

Lingley, Darren/Ioroi, Takahiro: "Film Representations of Intercultural Communication Concepts", in: ARELE - Annual Review of English Language Education in Japan 14 (2003), S. 201-210.

Liversidge, Gordon: "Assessing the Level of Difficulty of Films in the SLA Context", in: Otsuma Women's University Annual Report, Humanities and Social Sciences 35 (2003), S. 39-56.

Lüning, Marita: "'La lengua de las mariposas'. Del cuento a la película", in: Hispanorama 2003, H. 100, S. 87-98.

Luque Agulló, Gloria: "'Reading' Films and 'Watching' Literary Texts. 5 Lesson Plans for Advanced TEFL Students", in: BELLS - Barcelona English Language and Literature Studies 12 (2003).

Marasco, Maria Valentina/Santeusanio, Nicoletta: Quaderni di cinema italiano per stranieri: Pane e tulipani. Perugia 2003.

Melby, Alan K.: "Listening Comprehension, Laws, and Video", in: LACUS Forum 29 (2003), S. 135-145.

Meloni, Ernestina: "Insegnare l'Italiano con un film", in: Tuttitalia 2003, H. 28, S. 11-14.

Miura, Hiroko: "Problems in Movie-based EFL Classroom. Teacher's Role and Appropriate Tasks", in: Teaching English through Movies - ATEM Journal 8 (2003), S. 43-55.

Mu, Aili/Zhang, De: "Teaching Chinese Films with Digitally-Indexed Modules in WebCT", in: Richards, Griff (Hrsg.): Proceedings of World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Health Care, and Higher Education 2003. Chesapeake, VA 2003, S. 108-111.

Peña, Claudia Comes: "'Los amantes des círculo polar'. Una propuesta didáctica para trabajar con cine en español", in: Hispanorama 2003, H. 101, S. 95- 101.

Quinn, Kelly: "Using the Film 'Good Will Hunting' to Teach American Values", in: Journal of Nagoya Women's University (Humanities, Social Science) 49 (2003), S. 207-213.

Rojas Gordillo, Carmen: "El cine español en la clase de E/LE. Una propuesta didáctica", 2003. (https://lenguayliteraturaespanola.wordpress.com/2014/09/20/el-cine-espanol-en-la-clase-de-ele-una-propuesta-didactica/).

Sherman, Jane: Using Authentic Video in the Language Classroom. Cambridge 2003.

Specter, Steven: "Learning from the Patriotism, Racism and Slang Presented in Hollywood Americana", in: STEM Journal 4 (2003), H. 1, S. 35-53.

Takahashi, Takenori: "Teaching English with Movie Scenes. Case Study - Opening Scene of 'Working Girl'", in: Journal of Language and Culture (Toyo University) 3 (2003), S. 21-32.

Takase, Fumihiro: "A Study of Developing Movie-based English Textbooks", in: STEM Journal 4 (2003), H. 2, S. 133-150.

Thaler, Engelbert: Dead Poets Society. Unterrichtsmodell. Paderborn 2003.

Triolo, Riccardo: "Il cinema in prospettiva interculturale. Coordinate per l'analisi di film", in: Luise, Maria Cecilia (Hrsg.): Italiano Lingua Seconda. Fondamenti e metodi. Strumenti per la didattica - volume 3. Perugia 2003, S. 75-96.

Underwood, John H.: Hablando de cine. Conversación avanzada. Boston 2003.

Verreman, Alain: Le film en cours de langue. Repères et modèles d'exploitation. Exemples en allemand. Strasbourg 2003.

Wardle, Michael/Hammond, Zahida: "Desarrollo Visual y Digital - the use of DVD in the Spanish classroom", in: Vida Hispánica 2003, H. 27, S. 20-23.

Weber, Till: "Deutscher Film und DaF-Unterricht in Japan - Wie lassen sich deutsche Sprache und Landeskunde durch Spielfilme vermitteln?", in: Duppel-Takayama, Mechthild/Gellert, Anne/Hug, Stefan/Weber, Till (Hrsg.): Deutschunterricht an japanischen Universitäten. Eine Standortbestimmung. München 2003, S. 200-215.

Wilts, Johannes: "Vom bewegten Bild zum bewegten Klassenzimmer", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Französisch 37 (2003), H. 62, S. 4-10.

Yamanaka, Margaret: "The Use of Movies in EFL Tuition", in: Bulletin of Gifu Women's College (Gifu Women's University) 32 (2003), S. 43-49.

Yi, Do-kyong: "Teaching Phonological Accuracy Through Movies. On the Basis of the Movie 'Titanic'", in: Journal of Linguistics Science 25 (2003), S. 215-234.

 

                                                  

Teil 1: 1970 bis 1991

Teil 2: 1992 bis 1999

Teil 4: 2004 bis 2006

Teil 5: 2007 bis 2008

Teil 6: 2009 bis 2011

Teil 7: 2012 bis 2013

Teil 8: 2014 bis 2015

Teil 9: 2016 bis 2017

Teil 10: 2018 bis 2019

Teil 11: 2020 bis 2021

Teil 12: 2022 bis 2023

Teil 13: 2024